Ida Jackson som er kjent for en rekke ting, blant annet for å være kritisk til Store Norske Leksikon (SNL) sin nettsatsning, har nå fått nettopp Norsk Nettleksikon som arbeidsgiver. Hun skriver i ett innlegg i sin blogg:

Svaret er ved å kritisere Store norske tilstrekkelig i radiodebatter og andre avkroker av offentligheten. Jeg har hatt et kjærlighetsforhold til Wikipedia i mange år og ble invitert til å være “wiki-entusiasten” i debattsammenheng. Men tingen var: Det ble veldig hyggelige debatter. Vi var ikke så uenig som det var meningen at vi skulle være, og det jeg så på som kjerneproblemer med Store norske overlappet med de problemene de gjerne ville fikse. Og så ble jeg tilbudt å komme og hjelpe til.

Hun stiller spørsmål i et blogginnlegg hva som skal til for at folk skal ta i bruk SNL på internett. Og det har ikke manglet på svar på blogginnlegget hennes. Jeg teller 120 svar i skrivende stund. Så det er tydeligvis mange som har tanker, følelser og meninger om nettopp SNL på internett. Uavhengig av hva andre har skrevet, så er dette min tanke om SNL.

Jeg leste innlegget til Ida kort tid etter at hun la ut lenke på Twitter. Da var det 3 som hadde svart henne og jeg tenkte jeg også skulle svare, i form av et innlegg i min egen blogg. For jeg, som er en ivrig bruker av internett (er jo tross alt levebrødet mitt å jobbe med publisering på internett) leser mange blogginlegg, bøker og følger nøye med på diskusjoner. Men stort sett innen mitt eget fagfelt. Og det dekkes lite av oppslagsverk som f.eks. SNL, Wikipedia eller lignende sider.

Derfor når jeg skal søke opp informasjon om ting jeg ikke vet så mye om, fagstoff som ikke er mitt eget fagfelt, så blir det gjerne til at mitt søken etter informasjon i stor grad styres av søkeresultatet til Google eller Wikipedia.

Hvorfor bruker jeg ikke SNL? Ja hvorfor bruker jeg ikke SNL? Vel, skjelden (og jeg må si at jeg ikke kan huske når) viser Google en lenke til SNL når jeg søker på noe. Og hvor er det jeg begynner å søke først? Jo det er som regel på Google. Hvorfor velger jeg veien om Google? Det er vel mye en vane og at resultatene i veldig stor grad er tilfredsstillende nok til at jeg slår meg til ro med det jeg har funnet, og jeg ikke har behov for å fortsette.

Jeg tror jeg kan konkludere med at ressurser som SNL går rett og slett i glemmeboken hos meg, pga at det er en nettside som svært skjelden er en kilde til informasjon via søkemotorenes søkeresultat.

Dessverre har jeg ingen suksessoppskrift å gi Ida eller SNL for at de skal lykkes. Jeg ønsker Ida lykke til med jobben, og håper at satsningen som nå blir lagt i for at folk skal bruke SNL lykkes.

NB! Til opplysning, SNL «legges ned» og oppstår som Norsk nettleksikon. Jeg siterer til artikkel hos Norsk faglitterær forfatter- og oversetterforening:

Norsk nettleksikon: Videreutvikles fra Store Norske Leksikon, Store medisinske leksikon og Norsk biografisk leksikon. Artikler skal nyskrives og leksikonet kobles opp mot Nasjonalbibliotekets digitale base.

Legg igjen en kommentar

