Jeg skal ikke fortelle så mye om innholdet i videoen, da videoen i seg selv sier mest. Dette er flott video med en utrolig animasjon og tegnekunnskaper som illustrerer en tale/foredrag av Daniel Pink. Den handler om hva som motiverer oss mennesker til å gjøre en jobb. Og det kan hende du blir overrasket? Uansett en video jeg vil anbefale deg å se. Det er den verdt.

3 kommentarer om “The surprising truth about what motivates us

  1. Interessant video. Var litt som å høre en politiker snakke. Mye blir sagt, men ikke så veldig mye å holde fast i. Det er bra han viser til en, av kanskje mange, forskninger gjort angående dette, men ettersom han ikke er vitenskapsmann selv så tar jeg alt han sa med en klype salt.

    Minner meg veldig mye om hva som blir sagt på slike MLM (pyramide-spill) taler. De snakker varmt om en ny ide og hvordan du vil tjene mye mer penger og ha et så mye bedre liv. Men om dette er den eneste og beste løsningen for å gjøre så alle har et bedre liv, og at vi har vist om det så lenge, hvorfor har ikke folk endret sine vaner?

    Lik

    1. Ja, er videoen interessant. På flere måter. Og du kommenterer det godt med å sammenligne det med en politiker som snakker. Man hører på det som blir sagt i videoen og nikker, men husker man alt etterpå? Og hva fikk man ut av det?

      Også interessant å se hvor ulikt man oppfatter budskapet også. Jeg har ikke hørt noe MLM-tale noen gang. Derfor oppfattet jeg ikke videoen som en løsning på et bedre liv.

      Men jeg har tidligere jobbet i en bedrift hvor alt fokuset var på penger, budsjett, inntjening og effektivisering. Belønningen var litt ekstra penger i lønn (belønner man de ansatte med bananer så får man apekatter tilbake. Men det er en annen diskusjon). Men fokuset i den bedriften på å oppnå det bedriften mente var et bra nivå ble så stort at kvaliteten på arbeidet, arbeidsmoralen og produktet man leverte ble dårlig.

      Jeg tror nok det er noen ledere i den bedriften som ville fått seg en vekker ved å se denne videoen eller lese boka som talen er basert på.

      Lik

      1. Du sier noe der ja. Har selv hatt jobber der man fokuserer på at så lenge du gjør som de sier, til punktum finale, så blir du belønnet. Gjør du noe annerledes, selv om du lykkes, så kan du få et klatt på skulderen, men også bli bedt om å gjøre som de sa.

        Jeg tror elever ville fulgt med å timen mer om lærere hadde vært så kreative, men på den andre side så er det mye info på en gang, så det kan også virke mot sin hensikt.

        Lik

Legg igjen en kommentar

