Jotta AS har holdt på siden 2008 og er et norsk teknologiselskap. Jotta drives av mennesker med lang erfaring innen IT-bransjen. Det Jotta tilbyr er backupløsning, så man kan ta backup av sin data i skyene på en sikker måte. Jotta fokuserer på at det skal være

  • Trygt og sikkert
  • Enkelt og automatisk
  • Ubegrenset
  • Billig

Ja nå er det nok «reklame» for Jotta. Jeg er en av flere brukere av systemet til Jotta. Som fotointressert så har jeg mange bilder som jeg ikke vil skal bli borte for meg. Jeg har tidligere lært på den vanskelige måten ved at harddisk full av bilder har sluttet å virke.

For ca. ett år siden kjøpte jeg meg et NAS hvor jeg lagrer alle mine bilder. Men hva om NAS-et skulle slutte å virke eller det skulle skje noe uforutsett som f.eks. brann eller vannlekasje osv i leiligheten? Siden jeg nå har fått en liten etterkommer så er verdien av bildene jeg tar blitt vesentlig høyere enn tidligere. Så i tillegg til å ha et NAS så har jeg altså valgt Jotta som en ekstra backup slik at bildene mine er trygt lagret utenfor leiligheten.

Pris

Blant en rekke leverandører som tilbyr backup så fant jeg prisene til Jotta meget hyggelig. Jeg har ikke en full oversikt over alle tilbydere, men blant de jeg sjekket den gangen så fant jeg Jotta som et meget godt alternativ og det tok ikke langt til fra jeg opprettet en gratiskonto til jeg kjøpte full pakke.

Det sies at Jotta kan synkronisere med nettverksdisk, jeg har ikke prøvd det. Så jeg har innstallert Jotta på min stasjonære datamaskin og lagt til NAS-et som en vanlig mappestruktur i programmet. Via litt treg WIFI så tok det ca 9 dager å kjøre full backup. Så jeg kunne kanskje hatt nytte av å sette meg inn i hvordan nettverksdisken skulle kunne fungere. Men nå som jobben er gjort så legges det ikke til så mange GB pr. uke likevel. Programmet er rimelig kjekt og detektere at det er lagt til nye mapper og filer og tar da backup av det som er nytt.

Programvare

Det jeg liker veldig godt med Jotta er det enkle brukergrensesnittet i programvaren til PC (sikkert helt likt for Mac også) og på nettsiden dems. Man finner lett frem og kjenner seg kjapt igjen. Jeg har i tillegg innstallert Jotta-app på min iPad slik at jeg kan få tilgang til filene (spesielt bildene) direkte på iPad-en.

Det jeg helst skulle sett var at man fikk miniatyrvisning av bilder via nettsiden og på iPad. For det er ikke lett å huske hvordan et bilde ser ut bare utifra filnavnet. Og er man på nettsiden dems så må man laste ned hele bildet for å se på det. Og selv om man sitter på en kjapp internettlinje, så tar det tid å laste end 5-6MB store JPG-filer for å finne ut at det ikke var rett bilde likevel. I iPad-appen så kan man se bilder direkte i programmet, men det krever likevel at man laster hele bildet. Og appen krasjer ofte hvis man skal se på mer enn 2-3 bilder etterhverandre.

Jeg har sett noen skrive at Jotta bør endre på designet sitt på nettsidene, men det er ikke jeg enig i. Behold det enkle slik det er i dag, men få på plass en forhåndsvisning av bilder (det gjelder både på nett og i iPad-appen).

Forbedringspotensialet

Nå har jeg skrevet en del positivt om Jotta. Nesten så man skulle tro jeg var betalt for å gjør det. Men det er noen småting jeg må nevne før du på bakgrunn av mitt blogginnlegg kaster deg på og hiver pengene dine etter Jotta.

Det har vært av ulike årsaker noen episoder med nedetid for Jotta. Da har man  ikke hatt tilgang til å enten ta backup eller tilgang til det man allerede har tatt backup av. Det positive for Jotta sin del er at de har vært åpne på det og varslet om når ting er fikset osv.

Jeg følger Jotta på Twitter og Facebook. Og det er enkelte ganger jeg har undret meg over at de der poster mer eller mindre personlige meldinger kontra typiske bedriftsmeldinger. Når det er flere enn meg som ønsker oss forbedringer i både applikasjoner og på nettløsninger så bryr jeg meg lite om at Jotta spør sine tilhengere om SuperBowl osv.

Når det er sagt så forstår jeg godt at man ønsker et avbrekk hvis man i en lang periode har jobbet med det ene og alene prosjektet over lang tid. Jeg kjenner på meg selv at når jeg har sittet timesvis og programert så er det godt med et avbrekk og se en Youtube-video eller lese noen nyheter på nett. Og finner jeg noe spennende så deler jeg gjerne det med andre, bare ikke via jobbkontoer.

Er Jotta noe for deg?

Om Jotta er noe for deg, det kan jeg ikke svare på. Men jeg fant Jotta midt i blinken for mitt behov. Og det var å kunne ta backup av bildene mine. Prisen syntes jeg det ikke var noe å si på. Skulle du ha spørsmål eller noe du lurer på så er Jotta også flinke til å svare via brukerfoumet sitt.

Så for å oppsumerer, hvis du ønsker å støtte noe som er norskt, trenger billig backup så anbefaler jeg deg å opprette en gratiskonto hos Jotta med 2GB gratis lagring for å teste om dette er noe for deg.

 

En kommentar om “Jotta – sikker lagring

Legg igjen en kommentar

