Hvorfor blogger jeg? Aiai … er vel egentlig feil spørsmål å stille nå som jeg har invistert mer penger i ny host med bedre funksjoner og vilkår enn jeg hadde fra før, gått fra Tumblr til egen hostet WordPress og brukt mye tid på å justere til et flott tema. Men spørsmålet fikk jeg av sjefen min for litt over ett år tilbake; Hvorfor blogger du?

Jeg hadde ikke noe godt svar den gangen og spørsmålet har «jaget» meg siden. Jeg har ikke klart å komme frem til noe god begrunnelse på hvorfor jeg blogger. Jeg har hatt flere blogger i løpet av mange år. Noen har jeg tatt vare på og innlemmet i denne bloggen mens noen andre har dødd ut og blitt slettet. Igjen stiller jeg meg selv spørsmålet om hvorfor jeg blogger. Så her kommer en kort liste over tanker jeg sitter med som kan være svaret.

Skrivekløe

Jeg er ikke noe journalist og ei heller en forfatter. Jeg hadde middels karakterer i norsk og tok alltid korteste vei til mål når vi skulle skrive stil. Likevel så har jeg en skrivekløe. Kanskje det er en skjult og dyptliggende skribent i meg? Noe kreativt som ligger latent men som ikke får lov til å komme ut?

Jeg er en mann av få ord og viser ikke følelser. På lik linje som andre menn. Å skrive i bloggen min (enten det er for min egen del eller for andres glede) tilfredsstiller tydeligvis den godt skjulte men latente skribenten inni meg.

Anerkjennelse

Å skrive om ting som betyr noe for meg gjør at jeg tror jeg får anerkjennelse blant de som leser bloggen min og som liker det jeg skriver om. Tror jeg! Jeg vet det egentlig ikke.

Jeg har sluttet å skrive bare for å skrive noe. Tips som at man må skrive noe hver dag for at lesere skal gidde å komme tilbake tilhører 2005. I dag skriver jeg om det jeg liker å skrive om og som jeg i mine øyne synes er verdt å ha i min blogg. Ofte finner jeg informasjon andre steder, så det er jo tydelig at jeg ikke er alene om å like det jeg liker. Så jeg håper derfor at de som leser min blogg finner det jeg skriver interessant og setter like stor pris på det som meg.

Mestring

Jeg liker å tro at jeg mestrer det jeg skriver om. Enten det er i denne personlige bloggen eller i bedriftsbloggen til jobben min. Det er nok større sjangs for at jeg mestrere jobben min bedre enn denne bloggen. Det er sikkert.

Men jeg liker mestringsfølelsen jeg får ved å publisere ett nytt innlegg i bloggen min. En slags kompenasjon for noe av det jeg ikke kan ellers i livet.

«Sharing is caring»

Jeg deler. Jeg deler av meg selv. Jeg deler av det jeg liker. Jeg deler det i bloggen min.

Jeg deler bilder, video, lenker og historier i bloggen min. Bilder er stort sett fra min mobiltelefon og beskriver noe jeg mener er verdt å oppleve. Videoer deler jeg ikke fordi jeg tror jeg har funnet gull du ikke kan finne. For videoen er oftest hentet fra Vimeo, Youtube eller lignende steder. Men jeg deler video jeg selv setter pris på og som jeg mener er verdt for de som leser bloggen min å se også.

Mye av det som du finner i bloggen min gjennspeiler meg. Enten det er noe jeg har laget selv eller som andre har laget. Det viser litt av meg som person og som menneske.

Blogg, blogg på skjermen der

Blogg, blogg på skjermen der, hvem skriver beste blogg i landet her? Akkurat det bryr jeg meg ikke noe om. Jeg finner og leser det jeg liker uavhengig av hva andre synes. Og jeg skriver og deler uavhengig av hva andre synes.

Har du en blogg?

Har du en blogg? Hvorfor blogger du? Legg igjen en kommentar i kommentarfeltet under og fortell meg. Hvis du mener jeg og mine lesere bør lese din blogg, så legg gjerne igjen en lenke til din blogg.

3 kommentarer om “Hvorfor blogger jeg?

  1. Selv hatet jeg å skrive stil. Husker ikke så mye av hva jeg skrev, men min mor har sagt jeg ville bare skrive noen settninger og syntes det holdt. Men hva annet kan man vente seg når en gir noen en ‘topic’ som er totalt uintresant? Blir som å be Karl Marx skrive en 1000-ords essay om hvor bra kapitalisme er.

    Men jeg har alltid hatt en skrivekløe. Skrive om hva som var av intresse for meg. Ikke hva en norsklærer trodde ville være kjempe gøy å skrive om.

    Annerkjennelse er nok noe som mange higer efter,som bloggere, men ikke alltid vil innrømme. Så klart vi vil bli annerkjent. Elsker man noe så vil man bli lagt merke pga det. Ja, jeg elsker å skrive og det å kunne skrive er viktig, men om noen viser at de liker det jeg skriver, så er det en ekstra god bonus. Så når det å publisere online kan mer eller mindre være gratis, så hvorfor ikke prøve?

    Øvelse gjør mester sies det. Sant, så sant. Liker man å skrive er det viktig å lese, for å bli inrpirert og se hvorfor en bok eller en artikkel blir sett på som et mesterverk. Men viktigst av alt, som lyder best på engleks: «To become a writer, you have to write!»

    Så for meg har blogging vært en viktig del av mitt liv da jeg begynte i ca 2004, eller no sånt. Litt ironiskt da jeg verdsetter mitt privatliv veldig høyt. Fortsatt vil du slite med å finne meg på nettet om du søker på mitt ekte navn. Men det har ikke hindret meg i å ville dele en god historie eller mening.

    Som tilslutt har ledd meg til journalistik. I skrivende stund har jeg 13+ publiserte artikler i en lokalavis i Brisbane. Mye av det kan jeg takke blogging for. Ikke bare det å skrive, men det å få tilbakemelding på hvordan å bli bedre.

    Desverre så lider blogging av å fortsatt ikke bli tatt seriøst. Noe av skylden der vil jeg uten problem legge på våre kjære rosabloggere som drar blogging ned i tabloid-dynga. En av grundene at jeg velger å satse på journalistik, da det fortsatt er en tittel som bærer mer respekt en blogging. Så klart, en blogg er tatt mer seriøst nå i 2011 enn 2005, men det er lenge til en blogg blir tatt like seriøst som en avis.

    Lik

  2. Kjenner meg igjen i mange av de poengene du trekker frem. Jeg er ikke så opptatt av besøkstall og sånt, men det er jo moro å tenke på at andre faktsik leser om det som opptar meg. Sette dagsorden på en måte. Dessuten liker jeg å skrive.

    Lik

Legg igjen en kommentar

