Hvem sier at man må ha kjempe dyrt fotolys eller studio for å ta flotte bilder? I videoen under så viser Bert Stephani hvordan man kan klare seg med et par dusjforheng, et par arbeidslamper og teppe.

Jeg sjekket for morroskyld hva dette ville koste meg her i Norge og sjekket litt priser. Vet ikke om jeg fant de billigste, men det er uansett priser som lommeboka overlever. NB! Jeg fant heller ikke samme type pledd som brukes i videoen. Men man trenger vel ikke samme type heller, her holder det nok med en pledd vil jeg tro.

  • Arbeidslamper (2stk) på ett stativ: Byggmax 269,- (pr. stativ)
  • Dusjforheng: Clas Ohlson 99,- (pr. stk)
    Alternativ: Ikea 79,- (pr. stk)
  • Pledd: Ikea fra 29,- (pr. stk)

Totalt så kommer man på under 500,- for tilsvarende oppsett som Bert viser i videoen.

Har du noen gode tips? Del det gjerne i kommentarfeltet under.

9 kommentarer om “Flotte bilder med billig fotolys

  1. Det er mye man kan ta i bruk med litt fantasi. Det viktige er at man forsøker å forstå hvordan lyset påvirker resultatene. Ofte ønsker man å legge til lys fordi bildet blir for mørkt, og ofte er det ikke motivet men bakgrunnen som er for mørk. Jeg eksprimentere ofte med å derfor bruke sollys som min primær kilde og da få den til å lyse opp bakgrunnen. Da kan man bruke reflektor eller blits for å kompensere lyset. I et slik tilfellet vil det å bruke en på-kamera-blits som primær kilde kun lyse opp motivet/modellen, mens bakgrunnen bare blir enda mørkere. For å komme i gang med å leke med lyset kjøpte jeg meg et par manuelle Vivatar blitser til 400 kr pr stk. I tillegg kjøpte jeg et sett med radio triggere fra Elinchrome (finnes vel billigere alternativer blant annet på ebay) for å kunne bruke lyset til alt annet en på kamera. Et meget portaelt sett som man kan ha mye morro med🙂

    Lik

    1. Veldig gode råd du kommer med der Eivind. Og med et par billige blitser og litt fantasi så har man laget seg beauty dish. Finnes mange gode oppskrifter på det hvis man søker etter.

      Det som fanget min oppmerksomhet med denne videoen er at Bert bruker ting som de aller fleste har et forhold til kjøpt i butikker veldig mange har besøkt. Og ingen av dem er eget fotoprodukt.

      Lik

  2. Genialt! Som blogger er jeg opptatt av å få gode bilder, og det er søren ikke lett så mye mørketid som vi har (og spesielt i Bergen, med alt regnværet). Faren min har handlet inn diverse etter tips fra deg, så når han har testet ut, så regner jeg med at jeg må ha meg en handletur jeg også.🙂

    Lik

    1. Ja det er utrolig hvor mye gode bilder betyr for inntrykket man gir. Spesielt på et så visuelt sted som internett.

      Hyggelig å lese at din far har funnet inspirasjon i bloggen min. Håper han tar mange flott bilder🙂

      Lik

  3. Jeg testet ut nøyaktig det som blir vist i videoen, og jeg må si det funker utrolig bra. Jeg har utsatt å kjøpe meg studiolys til hobbystudioet mitt, for jeg holder enda på å sjekke ut dette lyset som de snakker om her. Helt ok for min del, enn så lenge ihvertfall:)

    Lik

  4. Veldig ok tips for å komme igang og forstå lyset og eksprimentere før man kjøper seg et syrere studiokit!! Har lampene og dusjforhenget selv, men tipset om softbox skal jeg rett hjem å teste!!! Takk🙂

    Lik

    1. Hei Marianne

      Jeg må bare understreke at det er Bert Stephani som har laget videoen. Så jeg vet ikke hvor han har kjøpt sine lamper.

      Men jeg har sett typen stativ med plass til to arbeidslamper på ulike jernvareforhandlere og byggevareforhandlere. Om stativet kan kjøpes separat eller med lamper vet jeg ikke.

      Undersøk gjerne med din lokale forhandler og tips oss her via bloggen om hva du finner.

      Lik

Legg igjen en kommentar

