Advarsel! Dette innlegget inneholder klaging, syting, surving og ubekvemsord. Hvis du ikke liker noen av delene så stopp her.

Jeg sitter i disse dager og leser en bok som til syvende og sist skal ende opp med en omtale/anmeldelse her i bloggen min. Jeg har aldri skrevet en anmeldelse før og tok en liten titt på hvordan andre løser det. Og det var da jeg la merke til enkelte ting som anmeldere gjør. Og når jeg titter tilbake på andre anmeldelser av musikk, film og spill så ser jeg det samme. Så det er ikke bare i litteraturverden det skjer. Men spesielt i litteraturverden.

Enkelte anmeldere spyr ut fremmedord i et så stor omfang at selv Sylfest Lomheim [tidligere direktør i Norsk Språkråd] klør seg i hodebunnen og må finne frem fremmedordboka. Jeg tror at enkelte anmeldere får tilfredsstilt enkelte okkulte [skjulte, hemmelige] begjær. De tar sine godt skrevne ord, printer det ut på et stykke papir før de tar sine spydige tunger og spytter fremmedordene gjennom en sil slik at fremmedordene får størst mulig spredning før de treffer arket. Så skrives anmeldelsen inn på ny før den sendes til en redaktør. Hva gjør redaktøren? I skam over å ikke kunne de samme ord som anmelder lar han anmeldelsen passere på vei til trykken uten å tenke på leserne sine.

Så kommer de enkle sjeler – som meg – og skal finne ut om en bok er bra eller ikke. Men ender som regel opp med å drite i hele greia, fordi vi ikke forsto hva anmelder syntes om boka. Og til syvende og sist så ser vi egentlig bare etter terningkastet.

Før i tiden så gjemte man litteratur som «ikke var sosialt akseptert» innerst i nattbordskuffen. Men de som vokste opp og ble anmeldere hadde ikke nattbordskuff, men heller «dro laksen» [masturberte] til fremmedordboka. Det har de fortsatt med, men bare i all offentlighet.

Nå skal jeg ikke dra alle anmeldere under en og samme kam. For det er faktisk en del av dem som klarer å skrive på en «folkelig» måte. Slik at selv jeg forstår hvor de vil og hva de mener. Det bare irriterer meg at enkelte anmeldere hoverer med sitt språk og jeg ikke forstår hva de mener. Det er jo like mye mitt problem (les: kunnskapsmangel) som deres problem. Men jeg kan vedde på at jeg ikke er alene om det.

Sånn, da fikk jeg gitt uttrykk for hvor lite jeg kan. Men jeg fikk i det minste lettet på trykket og luftet hva jeg synes om enkelte anmeldelser og de som har skrevet dem.

Legg igjen en kommentar

