I dag arrangeres Sensation WhiteTelenor Arena utenfor Oslo. For de som ikke vet hva Sensation White er for noe så kan jeg kort oppsummere med at det er et internationalt konsept hvor arrangørene reiser verden rundt og arrangerer en konsert/fest hvor en rekke store DJ-er spiller. Hvert år dekker de et nytt tema.

Men det er ikke selve Sensation White jeg skal skrive om her. Men heller fordommer mot EDM [electronic dance muic / elektronisk danse musikk]. I sjangeren EDM finner man trance, house, techno, osv eller den generelle betegnelsen «dunk-dunk-musikk» som foreldrene dine vil kalle det.

På 90-tallet var nok en stor del av miljøet rundt EDM preget av rusmidler. Det er nok de som fortsatt bruker rusmidler i miljøet også. Det kan man ikke skyve under en stol. Men det har endret seg og de jeg kjenner innen miljøet tar sterk avstand til dop og narkotika.

Hver gang jeg snakker med noen som ikke liker elektronisk musikk (spesielt de som mener musikk kun er rock og ikke noe annet) så får jeg spørsmål om jeg bruker narkotika og om det er mange andre som bruker det på konserter og fester.

Jeg kan gi deg svare her med en gang: Nei og tja. Jeg bruker ikke narkotika. Det er helt sikkert noen som gjør det på slike konserter og fester, men ikke flere enn på en rockekonsert! Rock består vel av sex, drugs and rock ‘n’ roll eller?

Så hvorfor skal media fokusere på dette hver eneste gang det arrangeres noe annet enn rock her i Norge? Denne uka har jeg lest i både VG og Dagbladet om at de forventer mye dop på Sensation White. Og ja, det vil nok være noen som er påvirket av narkotika der. På samme nivå som at det rusa folk på Valle Hovin under en Metallica-konsert eller på Quartfestivalen.

Men istedet for å fokusere på den gode musikken, den gode stemningen og det kule konseptet så fokuserer media på det negative og sprer rundt seg med fordommer.

Jeg kan for en gang for alle fastslå at det er ikke mer narkotika i EDM-miljøet enn i noen andre musikk-miljøer. Vennligst nyt den gode musikken og fokuser på kampen mot narkotika (uavhengig av hvilken musikk du liker).

3 kommentarer om “Fordommer mot EDM

  1. Der har du Norge i et nøtteskall. Når det kommer til narkotika så har mange nordmenn et ganske blåøyd syn blandet med Amerikansk anti-narko syn. Og det hjelper ikke at vi kanskje er litt molbo heller.

    Etter å ha bodd litt rundt omkring så har jeg merket at de som er imot narkotika finner du overalt. Forskjellen derimot er at Norge er unikt når det kommer til å dra sluttsatsen at elektronisk musikk betyr at du doper deg som en gal.

    Til og med her i Australia som er ganske så konservativt når det kommer til narkotika har ikke slike fordommer. Sier du at du liker elektronisk musikk her så, ja, da liker du elektronisk musikk og ferdig med det. Ingen spekulasjoner om at du har et lager med piller gjemt i lomma.

    Har selv hørt fra folk som vansker i andre musikk miljøer at det er like mye dop der, om ikke mer noen ganger enn i det elektroniske musikk miljøet. Forskjellen er at de som tar narkotika og lytter til elektronisk musikk prøver ikke å skjule det.

    Men der igjen, vi kan jo se på hvor mye alkohol skader samfunnet og for å ikke snakke om hva det koster skattebetalerne.

    Lik

  2. Og siden jeg er en gammel dame og så absolutt var med på 90-tallet så vil jeg bare skyte inn at det også da var veldig skakk fremstilling av dopbruken i miljøet. Det var på ingen så vanlig som media skulle ha det til (er forresten noen sinne rusbruk det?). Javisst var det folk som poppet og snorta og alt mulig annet, men den eneste forskjellen jeg merka mot andre miljø var _hva_ de som brukte dop brukte, ikke hvor mange som brukte.

    Og fordi mange (ikke alle) som lyttet til elektronisk musikk faktisk likte å danse, så ble det mindre fyll. Folk drakk, men ikke like dritings som på feks rockebar.

    Lik

  3. Jeg er ikke ei gammel dame og ei heller verdensvandt. På 90-tallet var jeg for ung til å gå på rockeklubber og rave party. Derimot var jeg mye på undomsklubben. Men historie kan jeg litt av. Og det jeg har lest og fått inntrykk av var at rave på 90-tallet var noe helt annet enn dagens klubbmiljø.

    Som Dr. W skriver så tror jeg nok at vi i Norge har et farget syn på rus. Eller kanskje sort/hvitt? Vi tillater at alkoholen flommer mens vi er sterkt imot annen type rusmidler.

    Når vi tenker på rus og narkotika så ser vi for oss de fortapte sjelene som ligger i sin egen avføring i veikanten mellom Oslo S og Operaen. Men alkohol så ser vi for oss en berusende hygge i gode utemøbler langs husveggen mens sola slikker oss i ansiktet. Ja, bare for å sette litt på spissen altså.

    Nå er Sensation White over for denne gang og avisene skriver at så mange som 80 personer ble tatt eller sendt til sykehus for bruk/innehaver av narkotika. 80 personer av 22 000 personer er en liten andel.

    Til sammenligning (bare for å da enda ett miljø inn i debatten) så tok politiet 5 personer for bruk av narkotika de første timene etter at The Gathering åpnet dørene.

    Jeg tror at de som ønsker å ruse seg de kommer til å gjøre det uavhengig av hvilket miljø de tilhører. Mens de som ikke ønsker å ruse seg de holder seg unna dopen og men ikke nødvendigvis musikkmiljøet de liker.

    Lik

Legg igjen en kommentar

