Backup av bilder

Backup av bilder eller sikkerhetskopiering av filer generelt blir et mer og mer aktuelt tema nå som digitale kameraer er blitt allemannseie. Etter at jeg skrev et innlegg om Jotta tidligere så ser jeg at jeg får flere og flere besøkende som søker på nettopp backup av bilder. Derfor tenkte jeg å skrive et nytt innlegg om hvordan jeg har løst det med backup av mine bilder.

Fra PC til ekstern harddisk

De fleste har nok tenkt tanken på en ekstern harddisk å lagre bildene på. Det samme gjorde jeg. Men en harddisk som er ekstern er ikke noe mer superduper enn den som sitter inne i datamaskinen. Den kan jo også dø uventet.

Derfor landet jeg på et NAS. NAS er kort fortalt en liten boks med flere harddisker. I min er det to harddisker. Disse to harddiskene speiler hverandre. Med andre ord, det som lagres på den ene lagres også på den andre harddisken.

Så hvis en av dem dør, så har jeg fortsatt den andre. Og bytter jeg ut en av dem så tar NAS-et å speiler dem så de blir like. Så ryker en av harddiskene så kjøper jeg en ny, setter den inn og vips så har jeg to harddisker med likt innhold på igjen.

NAS-et er også tilkoblet det trådløse nettverket mitt, slik at jeg via hvilken som helst datamaskin i hjemmet kan kopiere bilder og filer over på NAS-et. Jeg får også tilgang til filene fra hvilken som helst datamaskin i hjemmet. Selv om jeg ikke har gjort det, så er det muligheter for å legget til eksern innlogging til NAS-et så jeg kan få tilgang til filene samme hvor i verden jeg skulle befinne meg.

Opp i skyene

Men hva om leiligheten min skulle brenne? Vannlekasje? Eller noe annet som tar livet av NAS-et mitt? Da hjelper det lite å ha to harddisker i en og samme boks. Derfor bruker jeg i tillegg Jotta.

Jeg har tidligere skrevet om Jotta. Hos Jotta har jeg et abonnement med ubegrenset lagringsplass. Jeg har satt opp programvaren til å ta backup av NAS-et. Så alt som er på NAS-et er trygt lagret hos Jotta også.

Så skulle NAS-et være uheldig å ryke med under tordenvær eller en brann så finnes filene tilgjengelig i skyene.

En-to-tre

Så steg 1 er bilder på PC, videre til steg 2 med bilder på NAS og til steg 3 med bilder i skyene.

Er det nødvendig med NAS når man har Jotta? Nei egentlig ikke. Eller jo egentlig. For å jobbe med filene, lese de, redigere de osv. osv. går mye raskere når filene ligger på NAS-et, enn i skyene.

En god løsning?

Jeg vet ikke om dette er den optimale løsningen. Men den føles trygg og er ikke så ille for lommeboka heller. Så for meg fungerer det meget bra og jeg kan anbefale den.

 

 

Legg igjen en kommentar

