De ulike kameraprodusentene har ulike forkortelser for egenskaper som beskriver objektivene dems. I tillegg kommer de produsenter som lager objektiver til andres merker. Phu .. mistet du tråden alt nå? Jeg kan ta et eksempel: Canon lager egne kameraer og de lager objektiver som passer til sine kameraer. Tamron er en produsent som også lager objektiver som passer til Canon sine kameraer. Mens objektivene har mye av den samme teknologien så har de ulike navn på disse teknologiene, til tross for at de gjør det samme. For eksempel så heter bildestabilisator for Canon: IS. Mens bildestabilisator hos Tamron heter VC.

Jeg skal gi deg en kort oversikt over forkortelsene for en håndfull produsenter og en kortfattet beskrivelse. Jeg har tatt for meg (i alfabetisk rekkefølge): Canon, Nikon, Sigma, Sony, Tamron, Tokina.

Betydning Canon Nikon Sigma Sony Tamron Tokina
Bildestabilisator IS VR OS VC
Silent Wave Motor USM AF-S eller SWM HSM SSM PZD IF-S
Proff objektiv L EX G SP ATX
Low dispersion glass ED ED APO ED LD SD
Fullformat EF FX DG Di FX
Crop EF-S DX DC DT Di-II DX

Som du kanskje legger merke til så er ikke alle mulige forkortelser med i oversikten over. Men dette er de jeg har sett blitt brukt mest på de mest vanlige objektivene. Ikke har jeg tatt med alle prodsenter heller, men dette er vel kanskje de mest aktuelle produsenten vi handler her i Norge (?). Jeg håper dette er en liten pekepinn for nybegynnere og kanskje en hjelp for erfarende.

Jeg fant dessverre ingen god norsk oversettelse for noen av teknologiene. Det er kanskje like greit at de er gjengitt på engelsk.

Bildestabilisator

Begrenser eller eliminerer rystelser og bevegelser man har i hånda når man skal ta et bilde slik at bildet ikke blir utydelig. Det kan enkelte ganger være vanskelig å holde kameraet 100% i ro når man tar bildet og spesielt er dette nyttig hvor lukkertiden er litt lang.

Silent Wave Motor

I objektivet er det en liten motor som flytter på bevegelige deler inne i objektivet når det fokuserer ved autofokus. Hastigheten og støynivået til denne motoren er ulikt. Silent Wave Motor er en motor som er hurtig og støysvak.

Proff objektiv

Et objektiv laget spesielt for profesjonelle fotografer. Høy kvalitet på alle ledd gir deg det beste av hva produsenten kan gi deg.

Low-Dispersion Glass

Reduserer kromatisk aberrasjon. Kromatisk aberrasjon er et fenomen som skaper en merkelige og fargerike linjer rundt de harde kantene på ting i et bilde.

Crop vs Fullformat

Er gjerne en pekepinn på størrelsen på bildebrikken i kameraet. De dyrere kameraene i high-end har fullformat mens kameraer flest har betegnelsen crop. Jeg har i et tidligere innlegg «Sammenligning av fullformat og crop» lagt til en video som forklarer litt av dette.

Jeg anbefaler deg også å ta en titt på Foto.no sitt leksikon med masse informasjon om ord, uttrykk og teknologier som brukes innen fotoverden.

I dette innlegget er det mange ord, uttrykk og forkortelser å holde oversikten over. Finner du en feil så legg gjerne til en kommentar slik at både jeg og andre lesere får det på det rene hva som er korrekt. Jeg har brukt ulike kilder funnet via Google, Wikipedia og produsentenes nettsider.

Legg igjen en kommentar

