Var i kveld en tur på Hedmarksmuseet her på Hamar. De har jo så mange flotte bygninger de har tatt vare på. Jeg tok litt lærdom fra mitt forrige forsøk på å lage et panoramabilde. Denne gangen ble det også et 360 graders bilde. Dessverre så oppdaget jeg ikke noen vanndråper som hadde havnet på objektivet (det var litt regn/yr i lufta). Så alle bildene har noen lyse flekker. Enda en lærdom å ta med seg.

Bildene er tatt med Canon 7D og Sigma 10-20mm. Alle bildene er tatt ved 10mm (så stor vidvinkel som mulig) og på høykant slik at jeg fikk et så høyt bilde som mulig. Det er totalt 11 bilder som er satt sammen og det er totalt 83 megapixel.

Jeg synes dette er en spennende teknikk og metode for å vise frem bilder på og kommer nok til å lage flere slike i tiden fremover. Ved å bruke eksempelvis Photosynth som jeg har gjort nedenfor så kan man «snurre seg rundt» i bildet. Et tips er å bruke piltastene på tastaturet og +/- for å zoome inn og ut.

http://www.photosynth.net/embed.aspx?cid=28b3459f-899a-419c-a117-8cd9dc646607&delayLoad=true&slideShowPlaying=false

Dessverre har jeg ikke noe informasjon om bygningen på bildet. Tenkte på det først etterpå at jeg kunne tatt bilde av informasjonsplakaten som står foran hver bygning. Men jeg benytter heller sjangsen til å anbefale deg å ta en tur til Hedmarksmuseet og Domkirkeodden på Hamar.

Legg igjen en kommentar

