Fredag 12. august i år gjestet min favoritt DJ Norge. Det var som vanlig «helt konge». Konserten var en del av hans Club Life World Tour. Som jeg har skrevet tidligere i min presentasjon av Tiësto så har han i de siste årene blitt mer komersiell og gått fra å være ren trance til å snuse på popverden. Jeg fryktet at denne konserten ville bli min siste pga at jeg likte den rene trancen bedre enn mye av materialet han har gitt ut i det siste.

Det ble til de grader motbevist. Tiësto viste sitt nye jeg på en måte som forsterker mitt inntrykk av at han er verdens beste DJ. Han spilte mye nytt materiale jeg ikke hadde hørt før og viste at han fortsatt har rot i sitt opphav som trance-DJ (nå også litt house?).

Det var enkelte partier som ble litt «rolige». Ikke pga av at musikken var rolig, for det var høyt trykk under hele konserten.  Jeg var nok ikke alene om å synes det, for det var få om ingen hender i været under enkelte partier av konserten når Tiësto spilte det mer ukjente. Men når han dro i gang kjent materiale så kokte rett og slett hele Oslo Spektrum. Tiësto klarte fint å kombinere nytt med gammelt. Høydepunktet var nok når han dro frem det norske flagget og hyllet Norge.

Det eneste jeg synes var virkelig dumt er at de spilte noe så sinnsykt høyt at man måtte bruke ørepropper. Noe som igjen ødela lyden. Og som jeg opplevde på Robynkonserten tidligere i år så er lyden i Oslo Spektrum utrolig dårlig. Men det er ikke Tiësto sin feil.

Når det gjelder «showet» så var dette det største jeg har sett Tiësto har hatt med seg i Norge. Det var mye lys, røyk og papirstrimler. Mange skjermer som viste grafikk og animasjoner. En del av animasjonene var rett og slett årlige. Håper de ikke har betalt mye penger for de. Tiësto ble også gjestet av fire lettkledde damer som danset. Eller de prøvde å bevege seg på høyhælte sko. Noe de ikke klarte. Skal man ha høye sko og danse så får de gå på kurs hos Robyn. Det ble rett og slett kleint å se på de oppe på scenen.

Jeg ser på et forum at de savnet laser.  Jeg tror 90-tallet ringte og spurte om de kunne få tilbake lasrene til Jean Michel Jarre. Jeg er glad de ble levert tilbake før konserten.

Totalt vil jeg nok ikke gi konserten seks øyne på terningen. En sterk femmer er det helt klart. Jeg er veldig glad for å at han presenterte materiale jeg ikke hadde hørt før. Og min bekjymring for at Tiësto skulle bli en popartist ble beroliget. Hele konserten er et bevis på at han er best i gamet og at han utvikler sin spillestil.

Tiësto, du er kongen!

Tracklist:

01. Tiësto – Las Vegas
02. Dune vs. Imogen Heap – Whatcha Say Valentina (Ken Loi Bootup)
03. Tiësto & Hardwell – Zero 76
04. Tiësto & BT – Loves Comes Again (Hardwell Remix)
05. Skylar Grey Feat. Angel – Invisible (Dirty South Remix)
06. ID 2
07. 11-08-2011 ID # 5 Barcelona
08. Alex Kunnari – Lost (Tom Fall Remix)
09. 11-08-2011 ID # 14 Barcelona «Alesso ?»
10. Axwell VS Adrian Lux & Afrojack VS SVD – Teenage KokoMonster in the Prutata Air (JVH Bashup)
11. Green Velvet – Flash (Nicky Romero remix)
12. Autoerotique – Apollo
13. Hard Rock Sofa & St. Brothers vs. Adele – Blow Up In The Deep (Axwell Bootleg)
14. Tommy Trash vs. Swedish House Mafia – Save The World In The End (Bootleg)
15. R3hab & Swanky Tunes feat. Max C – Sending My Love
16. Tinie Tempah – Pass Out (Afrojack & METI Remix)
17. Tiësto – Lethal Industry (Original Mix)
18. Delerium feat Sarah Mclachlan – Silence (W&W vs. Jonas Stenberg Remix)
19. Dimitri Vegas, Like Mike, Yves V & Angger Dimas – Madagascar
20. Marcel Woods – Advanced (Tiësto remix)
21. Tiësto feat. C.C. Sheffield – Escape Me (2011 Mix)
22. Martin Solveig Feat. Dragonette – Hello (Ken Loi Remix)
23. Ferry Corsten – Punk (Sidney Samson Remix)
24. Crookers Present Dr. Gonzo – The Gonzo Anthem
25. Bassjackers – Mush Mush
26. Tiësto feat. Kay – Work Hard, Play Hard (AutoErotique Remix)
27. Tiësto & Marcel Woods – Don’t Ditch
28. Sandro Silva & Quintino – Epic
29. Tiësto – Traffic
30. Tiësto – Adagio For Strings
31. Tiësto – He Is A Pirate
32. Tiësto feat. Tegan & Sara – Feel It In My Bones‏
33. Tiësto – Just Be (ID Remix ?)
34. Tiësto & Mark Knight feat Dino – Beautiful World ( ID Remix) [quick play]
35. Starkillers, Alex Kenji, Nadia Ali & Alesso ft. Coldplay – Fix Your Pressure (East & Young Mashup)
36. Benny Benassi – House Music (Autoerotique’s Power The Club Remix)
37. Tiësto & Diplo – C’Mon
38. Tiësto – Maximal Crazy

Legg igjen en kommentar

