I går lanserte min favoritt radiokanal på nett, Radio Volum, en egen app for iPhone, iPad og *iPod. Marius Andresen har gjort en god jobb med å lage en egen app for Radio Volum. Her følger mitt førsteinntrykk av appen.

Stor og liten

Heldigvis har Radio Volum valgt å gå inn i fremtiden med nesa først og ikke rygge inn i fremtiden. For er det noe som er irriterende er når noen lanserer en ny app i dag som kun tar høyde for små skjermer som det er på iPhone. Skal man i dag lage en app så bør den kunne brukes på både iPhone og iPad som har ulike skjermoppløsning. Appen til Radio Volum gjør nettopp dette og fungerer derfor like godt på iPhone som på iPad.

Dog så kan man ikke snu på skjermen så appen er alltid i portrettmodus. Noe som i bunn og grunn ikke plager meg, men hadde kanskje vært kjekt en gang i blant.

Det viktigste først

I motsetning til enkelte app-er så er det ingen reklame eller noe annet fuss når man starter den. Man kommer rett til avspilling av radio. Et stort felt midt på viser hva som spilles nettopp nå. Jeg liker at man kommer rett på sak. Jeg ønsker å høre på radio og ikke noe annet når jeg starter app-en.

Alternativer

I bunnen finner man en meny til andre valg. Nyheter, Twitter, Facebook osv. Underordnede funksjoner som er greit å ha. Man blir ihvertfall fristet til å surfe på Radio Volum sitt nettsted mens man hører på radioen. De ulike menypunktene er «iframe» til ulike nettstede. F.eks. trykker man på «News» så åpnes nettsiden til Radio Volum, trykker man på «Twitter» så åpnes Radio Volum sin profil på Twitter, osv osv.

Les mer

Radio Volum har selvfølgelig selv skrevet litt om app-en sin på sitt nettsted. Så trenger du mer info så ta en titt der.

Video

Skjermbilder

Her er noen skjermbilder fra app-en

 

* Jeg regner med at den fungerer på iPod Touch også.

Legg igjen en kommentar

