For en tid tilbake fortalte jeg at jeg hadde bestilt meg SD til CF -adapter til mitt speilreflekskamera. Årsaken er at jeg ønsker å teste ut muligheten for bruk av minnekort fra Eye-Fi. Etter å ha lest litt om muligheten på ulike forum hvor andre har prøvd ut denne kombinasjonen med et adapter så fant jeg ut at det er ikke alle adaptere som virker. Så første steg for min del var å finne et adapter som virket med kameraet mitt. Hvis ikke kameraet mitt vil godta adapteret så stopper alt opp.

Fra min favoritt billig-dingse-boms-nettbutikk, DealExtreme, så fant jeg ulike adaptere. I kommentarfeltet for et av de så var det en kunde som skrev at han bruker det på Canon 7D. Det var nok for meg, så jeg bestilte adapterer med en gang. 18 dollar med dagens kurs så blir det ca 100,- NOK), så den prisen var grei nok for meg.

I dag kom adaptere i posten og jeg har rukket å få testet det litt. Akilleshælen til minnekort av type SD kontra minnekort av typen CF er hastigheten. Jeg har ikke fått testet det helt 100% enda. Årsaken er at jeg ikke fant igjen noen SD-minnekort. Derimot fant jeg et Micro SDHC minnekort som jeg satte i et Micro SD til SD adapter, som så ble satt inn i SD til CF adaptere. Så det ble adapter i adapter. Uten at jeg vet nøyaktig så misstenker jeg at dette påvirker hastigheten betydelig. Samt at Micro SDHC

Når jeg tar bilder i kombinasjonen RAW+JPEG i full kvalitet bruker kameraet så tar det nesten 2 sekunder før bildet vises på skjermen og kameraet er opptatt i nesten 4 sekunder før begge utgavene er lagret på minnekortet.

I kombinasjonen JPEG alene i full kvalitet kan jeg ta bilder i burst mode (8 bilder pr sekund) uten merkbar treghet. Men dette er på grunn av bufferet i kameraet. Jeg har ikke testet til bufferet er fullt.

Så min konklusjon så langt er at med et SD-kort av høy kvalitet så vil det ved min normale bruk være mulig å bruke SD-minnekort i Canon 7D. Neste steg er å kjøpe et Eye-Fi-minnekort. Utfordringen med å sette et minnekort med WIFI inn i en adapter av den typen jeg har er rekkevidden på det trådløse signalet. Mange har opplevd dårlig dekning pga at adaptere og kameraet i seg selv skjermer for det trådløse signalet.

Dette er første del av tre innlegg om hvordan jeg bruker et SD-minnekort med innebygget trådløst nettverk for å overføre bilder og video fra mitt speilreflekskamera til datamaskin og andre enheter/tjenester.

Noen bilder

Her er noen bilder av adaptere (tatt med mobiltelefonen min)

Adaptere i innpakning, forsiden.

Adapteres innpakning, baksiden.

Adaptere settes inn istedet for det vanlige CF-minnekortet.

Adaptere satt helt inn i kameraet.

SD-minnekorter delvis satt inn i adaptere. Ulempen er at SD-kortet settes inn på siden av adaptere. Det gjør at man ikke kan skifte minnekort uten å ta adaptere ut av kameraet først.