Først en kort oppsummering: Canon 7D bruker minnekort av typen CF. Eye-Fi sine minnekort er av typen SD og har innebygget funksjoner for trådløs overføring. Derfor har jeg kjøpt et adapter mellom disse to minnekorttypene. I et tidligere innlegg har jeg skrevet om selve adaptere og mine første erfaringer. Det er en risiko å bruke et slikt adapter. For det er tydeligvis forskjell på ulike adaptere, selv om de i utgangspunktet gjør samme jobben, og det er ikke alle kameraer som vil kunne lese SD-minnekort via et adapter.

Eye-Fi sammen med Canon 7D

Etter å ha vellykket testet vanlig SD-minnekort via adaptere i mitt kamera så bestilte jeg meg EyeFi Pro X2 8GB. Via prisguide.no så var det minnekort.n0 som var den billigste nettbutikken. Det kortet kom i dag i posten og jeg har gjort noen enkle tester for å sjekke om det fungerer som jeg hadde forventet. For å ikke holde deg på pinebenken unødvendig lenge så kan jeg fortelle at det fungerte helt utmerket.

Oppsett

Jeg fulgte instruksene for å sette opp minnekortet mot mitt trådløse nettverk. Det fungerte helt utmerket og det tok ikke lang tid.

Første inntrykk

Mitt første inntrykk er at minnekortet er tregt. Ikke selve kortet i seg selv men overføringen mellom minnekortet og datamaskinen. Når jeg tok mitt første bilde så sto kameraet innstilt på å ta bilder både i RAW og JPEG. Og når en RAW-fil er på rundt 22MB så tok det lang tid før bildet ble overført. Jeg tok ikke tiden, men det var veldig lenge. Programvaren som tar imot bildene kan heller ikke vise RAW, så jeg måtte vente på at neste fil (denne i JPEG) ble overført før jeg kunne se det endelige resultatet.

Når det første bildet var overført så var installasjonsveiledningen over. Når jeg titter på innstillingene så ser jeg at man kan velge å ikke føre over RAW-filer. Så ut ifra hva man skal bruke kameraet og bildene til så bør man velge om man vil overføre RAW-filertrådløst eller ikke.

Datamaskin, iP**, Android og skyen

Eye-Fi har egen programvare for Windows eller Mac. I tillegg har de apps for iPhone, iPad og Androidenheter. Så når man tar et bilde så kan det automatisk føres over til en av disse enhetene. I tillegg kan man laste bildene over til Facebook, Flickr eller andre nettjenester.

Jeg har så langt kun testet med å laste over bilder automatisk til min egen datamaskin og til min iPad. Det eneste jeg ikke har funnet ut av (og det er ikke sikkert det er mulig) er å føre over bilder til begge enhetene samtidig. Men slik oppsettet er nå så foretrekker minnekortet å føre over bilder til datamaskinen fremfor iPad-en. Men hvis jeg gjør datamaskinen utilgjengelig (skrur av wifi) så velger kortet å laste over bilder til iPad-en.

Konklusjon

Det er for tidlig å gi en endelig konklusjon om denne kombinasjonen med kort, adapter og kamera. Jeg har testet det kun i noen timer og har langt ifra stresstestet det. Derfor vil jeg komme tilbake med en tredje og siste del av innlegg hvor jeg oppsummerer min erfaring og kommer med tips og råd.

Dette er andre del av tre innlegg om hvordan jeg bruker et SD-minnekort med innebygget trådløst nettverk for å overføre bilder og video fra mitt speilreflekskamera til datamaskin og andre enheter/tjenester.