Dette er min konklusjon og oppsummering av mitt forsøk på å bruke Eye-Fi SD-minnekort i Canon 7D.

Bakgrunn

Eye-Fi er en leverandør/produsent av minnekort med innebygget trådløst nettverk (wifi). Noe som gjør at man kan overføre bilder og video trådløst direkte fra minnekortet/kameraet til en datamaskin, mobiltelefon, nettbrett, ulike bildetjenester eller en server via FTP når man er innen et trådløst nettverk eller innen rekevidde for mobiltelefon eller nettbrett. Eye-Fi sine minnekort er av typen SD.

Canon EOS 7D kan bare bruke minnekort av typen CF. Altså så vil ikke minnekortene fra Eye-Fi kunne passe i Canon 7D.

Steg 1 – Adapter mellom SD og CF

Som jeg skrev i mitt første innlegg så testet jeg ut et adapter mellom SD-minnekortet og kameraet mitt. Det fungerer slik at man setter SD-minnekortet inn i et adapter som så settes inn i minnekortplassen på kameraet. Adaptere sørger for kommunikasjon mellom kameraet og SD-minnekortet.

NB! Ut ifra hva jeg kan lese på ulike forum og hva jeg har blitt fortalt av andre så er det forskjeller på adaptere. Disse forskjellene kan føre til følgende utfordringer:

  • Kameraet kan ikke skrive eller lese til SD-minnekort
  • Kameraet forstår ikke at det er satt i et minnekort
  • Kameraet kan kun lese/skrive til enkelte SD-minnekort
  • Kameraet kan kun lese/skrive til SD-minnekort men ikke til Eye-Fi SD-minnekort

Jeg testet mitt minnekort med et vanlig SD-minnekort (og et Micro SD-minnekort via et Micro SD til SD -adapter). Kameraet mitt hadde ikke noe problemer med å lese eller skrive til minnekortene via CF-adaptere. Derfor gikk jeg videre til steg 2.

Steg 2 – Eye-Fi SD-minnekort

Som jeg skrev i mitt andre innlegg så fungerte adaptere og kameraet mitt fint sammen. Derfor kjøpte jeg meg et Eye-Fi SD-minnekort. I skrivende stund er det kun Eye-Fi som produserer og leverer minnekort med trådløst nettverk. Det er meldt at andre produsenter skal komme med dette og jeg regner med at prisen da vil synke.

Som jeg skrev innledningsvis så er målet med et Eye-Fi SD-minnekort at man skal kunne overføre bilder og video trådløst. Jeg bestilte meg toppmodellen med støtte for å kunne overføre bilder til både min mobiltelefon (med Android) og min iPad.

Hastighet lagring på minnekortet

Det finnes i dag SD-minnekort som er like raske som CF-minnekort. Eye-Fi sitt minnekort er av klasse 6. Og tilfeldigvis så kan det da lagre 6MB pr. sekund. Filformatet RAW er på Canon 7D er i overkant av 22MB pr. fil. Så når man tar mange bilder etter hverandre så er hastigheten noe man bør tenke på. Selv så tar jeg sjelden bilder i «burst mode». I de tilfellene hvor jeg tok mange bilder etter hverandre så klarte bufferet i kameraet å ta unna og få lagret bildene raskt nok for mitt bruk.

Nå vil heller ikke fotografen som krever høy hastighet på opptakene sine benytte et SD-minnekort men heller bruke et CF-minnekort i sitt Canon 7D.

Hastighet overføring fra minnekortet

Dette skuffet meg. Jeg vet ikke hva jeg hadde forventet. Jeg hadde i grunn ikke noen spesielle forventninger i det hele tatt. Men at overføringen skulle være så treg, det overrasket meg. I mitt hjem har jeg en helt ny router med rask overføring internt. Men det tar altså lang tid å overføre bilder fra minekortet til datamaskinen.

Å overføre en RAW-fil som er i overkant av 22 MB stor tar opp til 4 minutter. Derimot bilder som var lagret i JPEG (JPG) i full kvalitet ble overført til datamaskinen mellom 20-30 sekunder pr. bilde. Det er overkommelig hastighet.

Så kommer man i fra en photoshoot eller ferie med kanskje flere hundre bildene lagret på minnekortet så er ikke trådløs overføring tingen. Heldigvis så er det med en minnekortleser som man kan sette i en ledig USB-inngang på datamaskinen.

NB! Man kan forhåndsinnstille minnekortet til å ikke overføre video og RAW-filer.

Bruk av Eye-Fi minnekort

Hvem er egentlig dette minnekortet laget for? En profesjonell fotograf vil ikke ty til denne løsningen. Han bruker Canon sin overføringsenhet som enten kan føre over bilder via nettverkkabel eller trådløst nettverk.

For en ivrig amatør og duppedings-entusiast som meg så er dette minnekortet helt perfekt på reise og turer. Her kan jeg enten føre over bildene direkte til min iPad enten som backup eller for å vise frem bildene til andre (eller begge deler). Eller hvis det er et trådløst nettverk på hotellet etc. så kan jeg ta backup av ferieminnene direkte til en fototjeneste eller via FTP til mitt webhotell.

Siden det er et minnekort av typen SD så passer det til mange av «lommekameraene» på markedet. Det er sikkert at kortet passer i disse kameraene og bildefilene er ikke fult så store som i speilreflekskameraene. Derfor passer nok kortet bedre til de som bruker denne type kamera fremfor oss som drar med oss speilreflekskamera.

Konklusjon

Dette minnekortet vil nok ikke bli min faste løsning. Men blir nok med meg på ferietur eller på hendelser hvor jeg har behov for å vise frem bildene på min iPad rett etter at de er tatt. Hastigheten ved å overføre ett bilde til en iPad er god nok. Men hastigheten for å overføre store mengder bilder er for treg. Da benytter jeg heller en minnekortleser.

Dette er tredje del av tre innlegg om hvordan jeg bruker et SD-minnekort med innebygget trådløst nettverk for å overføre bilder og video fra mitt speilreflekskamera til datamaskin og andre enheter/tjenester.

 

 

Legg igjen en kommentar

