Det er advent igjen. Tiden for julekalendere eller adventskalendere. Enten det er den tradisjonelle med søt sjokolade gjemt bak en luke elller elektronisk via internett.

Veldig mange firmaer, nettaviser og andre nettsteder har en julekalender. Spesielt mange er det som er knyttet opp mot en konkurranse hvor man må registrere seg med navn, e-postadresse og annen personopplysning.

Det ikke alle er klarover er at når man registrere seg med personopplysninger så «skriver man under» på konkurranseregler, rettningslinjer og betingelser som står med liten skrift. Noen ganger er det ikke lett å finne frem til disse. I ettertid risikerer man å bli kontaktet med gode, dårlige og upassende tilbud fra fjernt og nær i all fremtid. Enten via post, e-post eller andre måter.

Her følger noen tips av generell nettvett man bør følge før man blindt registrerer personopplysninger

  • Les betingelsene. Finnes ikke disse så ta kontakt med eier av julekalender for å få tak i betingelsene for deltagelse i julekalender
  • Oppgi kun høyst nødvendig informasjon
    Er det nødvendig å oppgi alder, kjønn, postadresse etc?
  • Sier betingelsene noe om rettigheter til informasjon, tekst, bilder, video etc.? Eksempel: Hvis en konkurranse går ut på at man skal laste opp et bilde. Hvem eier rettighetene til bildet. Kan firmaet bruke bildet som de selv vil etterpå?

Ta en titt på slettmeg.no for flere gode tips om nettvett. Jeg har også noen egne tips jeg vil dele før du kaster deg i vei og registrerer deg.

Egen e-postadresse (eget domene)

Har du eget domene kan du enkelt opprette en egen e-postadresse. F.eks. julekalender@mittdomene.no. Opprett egen konto eller får den nye e-posten til å videresende e-post til en annen e-postadresse.

Denne metoden bruker jeg selv. Jeg har opprettet en e-postadresse A som videresender all e-post til e-postadresse B. Når B mottar e-post fra A så legges den e-posten i en egen mappe X. Nå vet jeg at all e-post i mappe X er kommet via e-post A.

Veien er altså slik: ABX (mappe)

Når advent er over og jeg er sikker på at alle vinnere er trukket og jeg ikke ønsker å motta nyhetsbrev, tilbud osv osv så sletter jeg e-postadresse A. Dermed så mottar jeg ikke lenger uønsket e-post der hvor jeg ufrivillig har blitt meldt på nyhetsbrev etc.

Den siste biten er litt «dirty». Det hadde vært bedre om jeg meldte meg av slik at de ikke sender meg noe e-post. Men erfaringsmessig så er dette i enkelte tilfeller en lang vei å gå og det er ikke alltid man kommer i mål.

Egen e-potadresse (Gmail, Hotmail etc)

Det er ikke alle som har eget domene. Da er det flere alternativer.

Opprett en ny gratiskonto hos Gmail eller Hotmail eller noen som tilbyr gratis e-post. Bruk denne når man skal registrere seg.

Filter

Hvis man er litt kjent med Gmail eller Hotmail (eller den e-posttjenesten man bruker) så vet man at de fleste kan filtrere e-post.

Et tips er å opprette en egen mappe for konkurranser og sette opp filter som legger e-post i denne mappen. De fleste filter kan sjekke mottaker, innhold i emnefelt og/eller innhold i selve e-posten og dermed flytte e-post basert på dette.

Ulempen med denne metoden er at man ikke alltid vet hva e-posten inneholder og det kan bli en stor jobb å vedlikeholde filteret.

Hva gjør jeg selv?

Selv så kombinerer jeg metoden med egen e-postadresse og filter. På den måten så er filteret satt opp til å sjekke om mottakeradressen er den samme som e-post A. En rimelig vanntett måte å filtrere e-post fra de som sender e-post til min konkurranse-epost.

2 kommentarer om “Tips før du registrerer deg i jule- og adventskalender

Legg igjen en kommentar

