Fujifilm X10 er et nytt kamera i Fujifilm sin X-serier. Fra før har de storebroren X100 som har fått lovord og skryt. Nå har altså lillebroren X10 kommet med mye av de samme lovordene og gode testene.

Første gang jeg så Fujifilm X100 tenkte jeg: det skal jeg ha! Jeg hadde ikke lest et eneste ord om kameraet men jeg forelsket meg i retroutseendet. Helt til jeg så prislappen. Da fikk jeg hakeslepp og drømmen ble knust.

Så fikk drømmen min om et lite og lett kamera med god kvalitet og flott utseende nytt liv når jeg på sensommeren i år fikk se de første bildene og ryktene om et nytt kamera fra Fujifilm. Kameraet er X10 og har fortsatt et utrolig kult utseende. Med unntak av de mørke og skumle hjørnene av internett så har jeg støvsugd hver eneste krik og krok etter informasjon, bilder og tester av dette kameraet før det ble lansert.

Etter hvert dukket det opp noen videoer på Youtube. Nå etter at kameraet endelig har kommet på markedet så har det dukket opp flere videoer og en del tester. Og ingen av dem ødelegger drømmen min om å eie dette kameraet.

Så hvorfor skal jeg ha et slikt kamera jeg som fra før har et kostbart digitalt speilrefleks? Det beste kameraet er det du har med deg, sies det. Og etter at jeg i sommer var i et bryllup så jeg at det faktisk er et behov for noe mindre å ha med seg. Et lite kamera i dette formatet vil ikke erstatte mitt DSLR. Men i et «snapshot øyeblikk», ferieturer, fester osv så blir speilrefleks for stort for meg.

The Fuji Guys

The Fuji Guys er som navnet tilsier, Fujugutta. De representerer Fujifilm i Canada og har laget tre videoer hvor de presenterer Fujifilm X10.

DigitalRevTV

Kai fra DigitalRevTV blir ofte sammenlignet med Jeremy Clarkson fra TopGear pga hvordan han fremstiller en del av produktene som de omtaler. De har også testet Fujifilm X10.

The Camera Store – TV

De prøver seg på en slags parodi på DigitalRevTV. Uten hell … men det gjør ikke noe. De har testet Fujifilm X10.

Fujifilm X10

Fujifilm X10 har også en egen hjemmeside hvor du finner mye mer informasjon om kameraet: fujifilm-x10.no

 Spesifikasjoner 

Kameratype
Kameratype Kompaktkamera
Bildebrikke
Bildebrikke 2/3″ EXR CMOS
Effektive pixler 12,0 megapixels
Maks oppløsning 4000 x 3000
Bildestørrelse 1:1, 4:3, 3:2, 16:9, Bevegelses panorama
Filformat JPEG (Exif 2.3), RAW (RAF), JPEG + RAW
Bildestabilisator Optisk stabilisering
Optikk og fokus
Brennvidde (35 millim format) 28 – 112 millimeter
Optisk zoom 4×
Digital zoom 2×
Autofokus Enkel AF, kontinuerlig AF, manuell fokus med ett-trykks AF
Manuell fokus Ja
Fokusområde, normal 50 cm til uendelig
Fokusområde, makro 10 cm – 3 meter
Fokusområde, supermakro 1 cm – 1 meter
LCD skjerm
LCD størrelse 2,8″
Oppløsning 460,000
Rammedekning 100%
Søker
Type søker Optisk gjennomsiktssøker, koblet til zoom
Rammedekning 85%
Synsvinkel 20%
Fotografisk egenskaper
Blenderåpning vidvinkel F2.0 – F11
Blenderåpning telefoto F2.8 – F11 (1/3 EV step)
Lukkerhastighet auto 1/4 sek til 1/4000 sek
Lukkerhastighet manuell 30 sek til 1/4000 sek
ISO følsomhet 100 – 12800 ( 6400/ 12800 ved M/S filstr)
Innebygget blitz Ja
Rekkevidde innebygget blitz Vidvinkel: 50 cm – 7 meter
Rekkevidde innebygget blitz Telefotografering: 80 cm – 5 meter
Blenderåpning telefoto F2.8 – F11 (1/3 EV step)
Ekstern blits Ja, hot-shoe, TTL EF-42/ EF-20
Blitzinnstilling Auto, tvungen, av, langsom synk, kombinert med rød-øyne fjerning
Foto-opptak
Selvutløser Ja, 2 eller 10 sekunder
Måling 256 pkt TTL, multi, punkt og gjennomsnitt
Eksponeringskompensasjon – 2 EV – + 2 EV i 1/3 EV stepp
Eksponeringsprogrammer Naturlig, Naturlig med og uten bliz, protrett, optimert portrett, landskap, sport, natt, natt stativ, fyrverkeri, solnedgang, snø, strand, undervann, fest, blomster, tekst
Eksponerings modus (ratt) EXR, Auto, P, S, A, M, custom 1 och 2, Adv, Film
Video-opptak
Filmformat H 264 ( MOV) med stereo lyd
Filmopptak 1920 x 1080 (30fps), 1280 x 720 (30 fps), 640 x480 (30 fps)
Minnekort
Internminne 20 MB
Lagringsmedia SD/SDHC/SDXC
Tilkobling
USB USB 2.0 (480 Mbit/sec)
HDMI HDMI minikontakt
Batteri Lithium-Ion NP-50 oppladbart battery
X10 vekt inkl. batteri 350 gr
X10 ytre mål 117 x 69,6 x 56,8 millimeter

12 kommentarer om “Fujifilm X10 – den nye drømmen

  1. Takk for nyttig info! Jeg hadde samme opplevelse med at «dette må jeg ha», og bestilte uten å ha sett det eller prøvd i virkeligheten. Desverre sitter jeg fortsatt uten kamera, da de var utsolgt før jul og jeg fortsatt må vente noen fager nå utpå nyåret. Gleder meg som en liten unge! Jeg er av samme oppfatning av at speirefleksen rett og slett blir for tung i mange situasjoner. Nå skal jeg studere filmene du har postet…

    Lik

    1. Hyggelig at du likte innlegget mitt. Er nok mange som ønsker seg dette kameraet. Har fulgt med på prisen og varebeholdningen til nettbutikker og ser det er utsolgt nesten over alt. Selv har jeg ventet med å kjøpe kameraet. Har lyst til å se det med egne øyne og holde det i hendene for å få en følelse av hvor stort og tungt det er.

      Lik

  2. Venter fortsatt på levering, det tar sin tid dette! Får bare håpe alle forventninger innfris! Videoene du har postet satte ikke akkurat ned forventningene!

    Lik

    1. Jeg har selv sett igjennom videoene flere ganger og er «dypt forelsket» i kameraet. Håper du snart får levert kameraet da og kan gi en tilbakemelding om hvordan du synes det er.

      Lik

  3. Har pr idag koset meg med X10 i en måned. Har det stort sett i lomma når jeg skal noe – og jeg ferdes en del ute siden jeg har god tid som pensjonist.

    Hadde litt problemer med å komme igang med RAW – men kanskje det ikke er så viktig, utover å bruke kameraets egen konverteringsfunksjon. .RAF formatet er ikke kurant. Fant en diskusjon her http://www.fujixseries.com/discussion/628/fujifilm-x10-raw-vs-jpg-comparison/p1 om dette – etter å ha lest den holder jeg meg til .JPG, og lager en sjelden gang en .RAF fil, mest for å ha den i arkivet for spesielle bilder og motiver.

    EXR Auto er nesten skremmende bra. Fanger fargetoner meget presist, og gjør det mulig å lure seg unna blitz i svært mange situasjoner uten å tenke. Oppdaget EXR alt for seint……

    The Fuji Guys har laget en X10 video nr 3 (30 minutter) med mange gode punkter http://www.youtube.com/watch?v=SCVy506wbwc. Se denne tidlig i din karriere som X10 fotograf.

    Dette kameraet blir man hekta på! Fantastisk i bruk og fantastiske resultater.

    Lik

    1. Takk for kommentar Johan. Gleder meg å høre at andre er fornøyd med kameraet. Det gjør valget mitt enda enklere.

      Ut ifra den første lenken du nevner så vil jeg tro at støtten for RAW blir utvidet i de ulike programvarene. Min erfaring er at det ofte tar litt tid før de støtter nye kameramodeller.

      Takk for lenke til video. Den skal jeg se når jeg får litt tid på meg.

      Lik

  4. Godt skrevet!

    Adobe Photshop er akkurat oppdatert, x10 er med der,
    sjekk progr. vare oppdatering.

    PS
    eBay;
    veske 50,-
    solbl. 100,-
    batteri 20,-

    Uorginalt, men min x10 liker det veldig godt:-)

    Lik

    1. Godt forslag å kjøpe veske via eBay. Ser prisene her i Norge er en del høyere enn på eBay. Og de som selger på eBay hevder å ha veskene på lager. Det er det ikke noen av nettbutikkene i Norge som har i skrivende stund.

      Lik

  5. Hei
    Elsker retrolooken. Falt pladask for dette kameraet når jeg så det. Så det ble et besøk på Japan Foto og kamera med orginal veske ble kjøpt. Enig med Johan, EXR Auto er veldig bra

    Lik

Legg igjen en kommentar

