Alle går igjennom en fase med skuffelser

Vi har vel alle opplevd at vi ikke lenger er gode nok. At det vi er dårlige i det vi driver med. Jeg for min del har en slik fase når det gjelder min hobby; fotografering. Og jeg tror jeg ikke er alene om å føle det slik.

Man begynner med noe nytt og spennende. Man gir alt, går inn med alle krefter og fokuset er enormt. Men plutselig opplever man at man ikke er så flink lenger. At man stagnerer. Kanskje til og med er blitt dårligere enn når man begynte. Formkurven som til nå har gått oppover faller plutselig som en stein. Men i de fleste tilfeller er ikke dette sant. Man blir ikke dårligere. Det er ens egen forventning og krav til prestasjon som er blitt høyere.

Det er et mellomrom mellom det man selv presterer og det man skulle ønske man presterte. Og det er nok her mange faller av og slutter med det de driver med og legger hobbyen på hylla.

Ira Glass er en radiovert i Chicago Public Radio og ett av sine radioprogram snakker han om nettopp dette med å miste motet med det man driver med. På en kreativ måte har David Shiyang Liu laget videoen under og tekstet det Ira snakker om.

Dette er en video verdt å se.

Legg igjen en kommentar

