Fujifilm X10 – 200 fps video

Dette er en testvideo av Fujifilm X10 som filmer med 200 fps (bilder pr. sekund).

Kort fortalt så er en normal film på 25/30 bilder pr. sekund. Hvis man da øker antall bilder pr. sekund så fanger man rett og slett flere bilder pr. sekund og filmen «går saktere». Man fryser nesten øyeblikket. Mange har sikkert sett Time Warp på Discovery Channel hvor de brukte svært avanserte kameraer som kunne ta mange tusen bilder pr. sekund.

Fujifilm X10 kan filme 30 sekunder med 200 fps i oppløsning på 320 x 112. Ikke noe HD-kvalitet med andre ord.

Filmen er ment å demonstrere hvordan det blir med 200 bilder pr. sekund. Så det gjør ingenting at den er ute av fokus og filmer noen kjedelige druer på kjøkkenbordet.

Forøvrig kan man også velge andre videoinstillinger

Oppløsning Type FPS
1920×1080 Full HD 30
1280×720 HD 30
640×480 Standard 30
640×480 High speed 70
320×240 High speed 120
320×112 High speed 200

Så hva skal man med denne funksjonen på et slikt type kamera? Kommer jeg noen gang til å få brukt for å filme 200 fps i så utrolig lav oppløsning til noe annet enn lek og test for meg selv? Kunne produsenten ha spart penger, tid og energi ved å la være å ta den med kanskje? Ja jeg tror det. Men samtidig så er det ikke denne funksjonen som koster penger i dette kameraet heller.

Konklusjon: Litt artig men hel unyttig pga sin lave oppløsning.

Som en sammenligning så har jeg også filmet en tilsvarende scene (med fallende druer på kjøkkenbord) i full HD (1920×1080)

[Oppdatering 16. mars 2012]

Etter at dette innlegget ble skrevet og jeg lade de videoene jeg har lagt ut så har jeg laget enda en video. Denne gangen med naturlig lys fra vinduet på dagtid. Det som kan sees i den første videoen så flimrer lyset veldig. Det kommer av lyset fra lyspærene. Mens i denne nye videoen er det ingen lyspærer som lyser i videoen. For å se alt jeg har skrevet om Fujifilm, videoer og bilder så har jeg opprettet en egen adresse helgejohnsen.com/x10

Legg igjen en kommentar

