Nå som Instagram har kommet til Android så har jeg også kastet meg på trenden. Knipser mindre bra bilder og skjuler den dårlige kvaliteten med å legge på et filter over. Nok om det.

Jeg har lenge forøkt å samle mest mulig av mine sosiale medier her i min egen blogg. Blant annet så pleier jeg å poste mine mobilbilder direkte i bloggen. Den muligheten finnes ikke i Instagram pr. d.d. Man kan poste bildet til Facebook, Twitter og Tumblr. Men ikke til WordPress.

Når jeg så at Instagram har et API, Application Programming Interface, så jeg en mulighet. Derfor har jeg laget et lite plugins som ser etter de siste bildene jeg har publisert på Instagram og lager et nytt innlegg her i bloggen min. Det er versjon 0.1 og under arbeid. Men det fungerer til sitt enn så lenge.

Siden jeg ikke skriver så mye tekst rundt bildet så trengte jeg kun adressen til bildet og overskriften/tittelen.

Slik fungerer det

Slik fungerer det i versjon 0.1

Steg 1

Plugin-et snakker med API-et til Instagram og får tilbake en liste over de siste bildene jeg har lagt ut.

Steg 2

Sammen med listen over bilder så følger også en unik ID. Denne ID-en lagrer jeg i en egen tabell i WordPress-databasen.

På den måten vet jeg om bildet som kommer fra Instagram er lagt til i bloggen min tidligere eller om det er et nytt bilde.

Steg 3

Hvis ID-en som kommer fra Instagram ikke finnes i min lokale database, så vet jeg at det er et nytt bilde.

Så da lages det et nytt innlegg. I listen over bilder fra Instagram følger det også med tittel. Den brukes som tittel på innlegget.

Neste

Neste steg vil være å kopiere bildet lokalt slik at man kan lage egne versjoner i ulike størrelser. F.eks. egen miniatyr etc.

Instagram-innleggene

Du kan se bildene jeg har lagt til her http://helgejohnsen.com/nokkelord/instagram

Legg igjen en kommentar

