SoMe er blitt et trendord som virkelig har fått fart på seg de siste årene. Det snakkes høyt og lavt om SoMe som er forkortelsen av sosiale medier. Det kryr av såkalte eksperter, enten de er ekspert eller ei. Og alle er enige om en ting. Skal man være aktiv i sosiale medier så må man ha en strategi. Men dessverre er det ikke så mange som kan si noe mer enn som så. De peker på et par blemmer som noen store firmaer har gjort i den spede barndom av Twitter og Facebook.

De største i Norge er nok Facebook og Twitter. I tillegg så er det Youtube, Google+ og bildetjenester som f.eks. Instagram, Flickr, 500px osv. Og i tillegg kommer egne nettstedet som f.eks. blogg. Jeg har ikke full oversikt, men vet det er mange og mange flere.

Jeg er ingen ekspert på sosiale medier. Men jeg ser og lærer av mine egne fremskritt og ikke minst av andres fremskritt og tabber. Det virker på meg at veldig mange tror at man må være synlig i enhver sammenheng. Kanskje det stemmer. Men for meg så har det motsatt effekt.

Overeksponering

Jeg kan gi et eksempel (uten å avsløre person eller firma). Kanskje du kjenner igjen noen?

En person (eller firma) har en Twitter-konto, Facebook-side, tar bilder med Instagram og sjekker inn på både Forusquare og Facebook når man er på steder. I tillegg har denne personen en egen blogg og en Tumblr-konto.

Vedkommende er av den glade typen som gjerne deler gode stemninger. Han sitter på en kafé, drikker sin gode kopp med varm herlig morgenkaffe mens solen treffer vårblomstene utenfor med sine første varme solstråler. Dette er et øyeblikk han må forevige og dele med alle sine venner. En av disse «vennene» er meg.

Han tar et bilde med mobiltelefonen, deler det i Instagram som snedig nok deler det automatisk til Facebook, Twitter, Tumblr og Foursquare. I tillegg legger han det ut på sn egen blogg og sjekker inn på kaféen på Facebook. Ingen i verden skal kunne unngå å få vite om den gode koppen med morgenkaffe og det flotte været utenfor. Det er vår, jippi!

Men så er det meg da. Jeg som følger personen. Jeg følger han på Twitter. Og Facebook. Og RSS-feeden til bloggen. Ja du forstår nok at jeg også er aktiv på flere steder. Så nå ser jeg det samme bildet på Instagram, Twitter, Facebook, RSS-feeden. I tillegg har vedkommende glemt at han har satt opp Tumblr til å poste automatisk til Twitter. Så på Twitter kommer bildet via Instagram og Tumblr (to ganger altså).

Et flott øyeblikk blir straks en masse støy i mange kanaler. Det holder å legge bildet på ett sted. Man må ikke dele det i alle mulige retninger.

Min løsning

Når jeg ser det samme igjen og igjen og igjen og igjen og igjen (<– tar du hintet?) så blir jeg raskt lei. Og jeg er ikke alene om det. Så løsningen min er å avfølge vedkommende. Fjerne han fra en eller flere tjenester jeg bruker.

Ulempen er at vedkommende (i likhet med nesten alle andre) ikke er konsekvent med å dele nyttig informasjon i alle disse kanalene. Dermed risikerer jeg å gå glipp av det jeg faktisk følger vedkommende for. Et lite dilemma altså: Motta all nyttig info og alt støy i mellom eller risikere å gå glipp av nyttig informasjon.

Jeg går for det siste. Avfølg personen (eller firmaet). Hvis mange gjør det samme så vil personen bli mindre viktig. I markedsføringsammenheng for et firma så vil det være litt krise hvis man mister følgere i en eller flere kanaler.

Mitt tips

Mitt tips er å kanalisere hvilken informasjon som sendes i hvilken kanal slik at mottakeren kan forutse hvilken og hvor man får informasjon. Dette vil gagne deg og dine følgere.

 

Legg igjen en kommentar

