Jeg har tidligere skrevet om Triggertap Mobile. Se det innlegget for introduksjon og video. For de som ikke ønsker å lese introduksjonen så kan jeg i korte trekk fortelle at Triggertrap Mobile består av en overgang mellom iProdukt (iPhone, iPad eller iPod Touch) og digitalt kamera for å kunne styre kameraet. I tillegg er det en egen app (gratis eller betalbar).

Produktet er helt nytt og ble lansert 30. april d.å. Jeg var rask til å bestille så jeg fikk av første parti. I dag lå den endelig i postkassen. Pakken besto av en «dongle» (overgang) og en kabel til mitt kamera. Overgangen er like for alle mens kabelen til kameraet er ulike pga at kontakten på kameraene er ulike avhengig av merke og modell. Min passer til mitt Canon EOS 7D (og alle modeller med samme type kontakt).


Et Canon EOS 7D digitalt kamera koblet til en sliten iPhone 3GS via Triggertrap Mobile.

Uten app-en til iProduktet så er kabel og overgang unyttig. For med app-en så kan man styre kameraet. De to ulike app-ene har ulike mengder funksjoner. Gratis utgaven har tre ulike funksjoner mens den betalbare har en drøss med funksjoner.

Det som virkelig gjorde meg nysgjerrig på Triggertrap er «Distance-lapse». Timelapse tar bilder med fast tidsrom mellom hvert bilde. Distancelapse tar bilder med med et fast mellomrom i antall meter. Ikke tid altså. Distancelapse bruker GPS-en i iProduktet for å måle avstanden. Perfekt hvis man skal ta bilder når man er på «road trip».

Det er sjelden jeg er på kjøretur, men dette er nok den funksjonen jeg gleder meg mest til å prøve ut.


Skjermbilde av Distance-lapse

I skrivende stund har jeg ikke fått testet Triggertrap så mye. Så det er mulig jeg kommer tilbake med et nytt innlegg med eksempel på noe jeg har laget med Triggertap Mobile.

Inntrykk (hardware)

Når jeg pakket opp konvolutten så minnet det meg veldig om typisk «Kina-vare» som man får fra nettbutikker som f.eks. Dealextreme. Det stemmer jo også, for pakken kom direkte fra Kina til meg.

Men inntrykket av at dette er «billig Kina-vare» forsvant når jeg pakket opp overgangen og kamerakabelen. Ledningene er tykke og pluggene kraftige. Overgang mellom ledning og plugger virker solide. Så jeg tror ikke dette er et kameratilbehør som går istykker med det første.

Inntrykk (software)

Jeg har brukt app-en på både iPad (1. gen) og en iPhone (3GS). For meg virker det som om de har brukt mer tid på design enn funksjonalitet. I tillegg er ikke app-en tilpasset den store skjermen til iPad. Jeg skulle nok ønske meg et litt mer «renere» design, tydeligere knapper og innstillinger.

Jeg hadde også satt pris på om de hadde laget en app for Android også.

Men alt er ikke helt sort. Eller jo, en positiv ting er at app-en er mørk (nesten helt sort). Det er viktig når man skal ta bilde der det er mørkt og man ikke vil ha forstyrrende lyskilde fra en telefon.


Noen av valgene man har i hovedmenyen

Konklusjon

Mitt totale inntrykk er at hardwaren er bedre enn softwaren. Heldigvis kan softwaren enkelt oppdateres i ettertid. Det er mange valg og man kan bruke denne løsningen til så mye for å ta bilder. Jeg tror det kun er fantasien som setter grenser for hva man kan bruke Triggertrap til.

Bilder

Canon EOS 7D er koblet via ovegang til en gammel iPhone 3GS.

Kamerakabel koblet til Canon EOS 7D.

Overgang koblet til iPhone 3GS.

Jack-pluggen til kamerakabelen som skal inn i overgangen.

Ovegang «dongle» med jack-inngang for kamerakabel.

5 kommentarer om “Triggertrap Mobile – førsteinntrykk

  1. Kan du se noen nytte med denne kontra en vanlig intervallometer fra ebay til 150 spenn? eneste som ser litt spennende ut er distancelapse-funksjonen.

    når jeg tar timelapse, så bruker jeg mobilen til å fylle dødtiden. og da gjerne inne i en varm bil.

    For meg så virker dette bare som ren gimmick. er mye man kan bruke smartmobilene til, men ikke nødvendigvis noe vits.

    Lik

    1. Nei den gjør i bunn og grunn det samme som et intervallometer.

      Triggertrap Mobile har i tillegg til normal timelaps- og bulb -funksjon til intervallometer noen artige (kanskje ikke så nyttige) funksjoner som lydfølsomhet (tar bilder ved lyd), eased timelaps, vibrasjon (seismic), ansiktsgjennkjenning (tar bilde hvis det oppdager et ansikt), noe HDR-funksjoner, bevegelsesdeteksjon og magnetsensor i iPhone.

      Så den har litt mer enn et intervallometer. Så blir det opp til enhver om det er noe av dette som er nyttig, kjekt å ha eller ubrukelig.

      Lik

  2. jøss. lurer virkelig hvorfor de ikke nevnte noen av de funksjonene i kickstarter-filmen. de ramsa jo bare opp de vanlige funksjonene alle ebay-triggere har. Da kan jeg se nytteverdien i triggertrap

    Lik

Legg igjen en kommentar

