I ettermiddag har jeg testet Triggertrap Mobile og laget en timelaps. Til tross for at det ble et mislykket forsøk så har jeg blitt noen erfaringer rikere. I dette innlegget skriver jeg om hva som gikk galt og hva jeg må forbedre til neste gang.

Video

[flowplayer src=’http://helgejohnsen.com/wp-content/uploads/2012/05/IMG_0992-Desktop.m4v’ width=560 height=320 splash=’https://helgejohnsen.files.wordpress.com/2012/05/img_0992-poster.jpg’ autoplay=false]

 

Fakta om videoen

  • Antall bilder: 216 bilder
  • Timelaps: 1 bilde hvert 2. sekund
  • Video: 10 bilder pr sekund
  • Programvare: QuickTime Pro
  • Kamera: Canon EOS 7D
  • Objektiv: Samyang 8mm fisheye

Lærdom

Jeg har fått noen erfaringer og her er hva jeg har lært.

1. Fest kameraet sikkelig

Jeg brukte et Gorillapod SLR-Zoom stativ (som skal kunne holde 3 Kg) for å holde kameraet. Det ble godt festet ved å snirkle to av benene rundt stengene på hodestøtten til passasjersetet. Det tredje benet ble presset mot ryggen av setet.

Jeg var veldig skeptisk til om det hold. Men utrolig nok så måtte jeg dra og slite i det for å i det hele tatt få løsnet stativet. Så det hold godt.

Ved en bråstopp så ville det nok ikke holde helt. Så jeg tok skulderreimen med en skikkelig knute på rundt hodestøtten.

Svakheten, som jeg ble klar over ca. halvveis på min kjøretur var at selve kulehodet på stativet ikke klarte vekten. Selv om jeg strammet så hardt jeg turte før det kunne ryke så løsnet kulehodet og kameraet klarte å vri seg 90 grader og vippet litt nedover. Så filmen over kunne vært mye lenger men da ble det mest bilder av interiøret i bilen og ikke kjøreturen. Derfor er også filmen mye kortere enn jeg hadde tenkt.

Lærdom: Finn en bedre måte å feste kameraet på.

2. iPhone og GPS

Jeg brukte en eldre iPhone 3GS. Den tar ikke inn stedslokasjon uten SIM-kort. Dessverre hadde jeg ikke med den lille pinnen som man kan få ut SIM-kortskuffen med. Så jeg fikk ikke testet Triggertrap Mobile med distance-lapse. Noe som var primært det jeg egentlig skulle teste.

Derfor er filmen en timelaps og ikke en distance-lapse.

Lærdom: Sjekk at utstyret fungerer som forventet før man bruker mye tid på å rigge til utstyret.

3. Usikkerhet

Etter at jeg hadde festet kameraet så satt det så godt at jeg ikke ville flytte på det. Derfor ble fokus og hvitbalanse satt til «magefølelse».

Lærdom: Ta prøvebilder og evt. bruk en iPad med direkteoverføring av bilder.

4. Ikke kjør sakte på privat vei

Midt i filmen ser du at jeg ble stoppet av en annen bil. Det var tydeligvis ikke lurt å ta kjøreturen på en privat grusvei hvor man kunne kjøre sakte. Jeg valgte veien pga at det er en lite trafikkert vei (tror jeg) og at jeg derfor kunne kjøre sakte samtidig som at jeg kunne stoppe uten å være i veien for andre trafikanter. Det var ikke vei-eier helt enig i.

Lærdom: Kjør på offentlig vei.

Neste gang

Jeg må få festet kameraet på en annen måte. Jeg har allerede bestilt noen overganger så jeg håper på å kunne teste med mitt gamle Canon EOS 350D sammen med Triggertrap Mobile. 350D er et betydelig lettere og mindre kamera enn 7D og vil være enklere å få festet i bilen.

Jeg tror på en kombinasjonen med å bruke Gorilla-poden til å støtte og holde kameraet med og feste kameraet med skulderstroppen som tar mer av vekten. Jeg må nok også ta en kontrollert bråstopp for å se om kameraet holder seg på plass. Gorilla-poden takket for seg etter en skarp sving. Så vekten sideveis er også viktig å tenke på.

Jeg må også få testet GPS-funksjonen i iPhone-en og/eller iPad-en min.

Legg igjen en kommentar

