Sterkt inspirert av NRK Beta sin artikkel om Benjamin Hjort sin mobile ladeløsning og med utfordring med at mitt GoPro kamera gikk tom for strøm raskere enn jeg ønsket så gikk turen til DealExtreme sin nettbutikk. Blant mange (veldig mange) ladere drevet med solcelle så havnet valget på en rimelig utgave som også inneholder et backup-batteri.

Selve batteriet er på 2000mAh og enheten gir ut 5V / 500mAh. Etter hva jeg har lest så skal det være nok til å lade GoPro. Det gjenstår å se.

Det er noen faktorer som står uoppklart og som ikke står opplyst på nettsiden eller veiledningen som fulgte med.

  • Hvis backupbatteret er tomt, vil da solcellen kunne gi nok strøm ut til en tilkoblet enhet?
  • Eller må man lade opp backupbatteriet før man kan ta det i bruk?

Backupbatteriet kan lades opp via USB, medfølgende strømlader (USB-lader) eller solcellepanelet. I følge veiledningen som følger med så tar det 10-14 timer å lade opp backupbatteriet via solcelle. Noe som tyder på at solcellepanelet yter mye mindre enn de 500mAh ut på USB-porten. Nærmere 80-90 mAh. Det blir for lite til å drive f.eks. GoPro-kameraet.

Tilkoblinger og funksjoner

Det er 2 USB-porter. En for lading av backupbatteriet og en utgang. Den har en «hvit» LED og en trykknapp, så man kan bruke den som en liten lommelykt. Et grønt lite LED som lyser når solcellen lader batteriet. Jo mer sol, jo sterkere lyser dette lyset.

Plugger

Det fulgte med flere ulike plugger for tilkobling. Det var også med en kabel som fungerer som overgang mellom backupbatteriet og pluggene.

Plugger som fulgte med.

Overgangskabel mellom backupbatteriet og pluggene.

Kvalitet

For 14 USD (82,- kroner etter dagens kurs) så forventer jeg ikke mye av denne lille dingsen. Den er liten, lett og av plast. Veldig plast … om man kan si det slik. Min utgave er også dårlig skrudd sammen.

En glippe mellom deksel og ramme. Var det egentlig meningen at det skulle inn en skrue her?

Flere bilder

Lommelyktlyset

Knapp for lommelykt

USB-porter og ladelys

Ladedlys lyser

Lommelykt lyser

Merk! Backupbatteriet jeg har skrevet om her er kjøpt for mine egne penger og er derfor ikke sponset på noen måte av produsenten eller nettbutikken hvor jeg har kjøpt det. Hvis du følger lenken fra dette innlegget som fører til DealExtreme og du kjøper noe, så får jeg «poeng» som jeg kan samle opp og veksle inn i produkter hos DealExtreme.

Legg igjen en kommentar

