Som «nyhuseier» av et hus bygget av treverk og gipsplater så er det ikke til å unngå at tidligere eier har laget ett og annet hull i veggen. Og når det er brukt gips på nesten alle veggene så er hullene enten Store (med stor S) eller de har brukt plast eller metallplugger.

Pluggen er naturligivs konstruert slik at når de først er satt på plass og det har vært en skrue i pluggen så har pluggen utvidet seg i hullet.

Så hvordan skal jeg få de ut, uten at hullet i veggen blir større? Jeg la ut bilde på Twitter, Instagram og Facebook. Responsen lot ikke vente på seg.

Jeg fikk en en del tips og triks. Og ut ifra hva andre kommenterte så forsto jeg at bildet jeg hadde lagt ut ikke var fasiten på hva slags plugg dette er. For det var en del ulike metoder for å få ut pluggen. Og ingen av dem passet meg så godt og klarte heller ikke kravet om at hullet ikke skulle bli større enn hva det opprinnelig var. Men et tips ledet meg til at de pluggene som sitter i min vegg heter mollyplugg.

Så ved en tilfeldighet fant jeg en helt utmerket metode:

  • Før noe som er like stort som hullet i pluggen ca. 5-10 mm inn
  • Bøy den forsiktig i alle himmelretninger
  • Fortsett til du hører et knepp / klikk. Nå vil fronten på pluggen være bøyd litt ut ifra veggen
  • Ta en tang og riv forsiktig fronten av

Poenget er at frontplaten og selve hylsen til pluggen er svakt festet til hverandre. Så bøyer man litt forsiktig rundt så blir platen litt løsere og kan kan lett dra platen av hylsen som sitter i veggen uten å skade veggen nevneverdig. Det beste er at man bruker 5-10 sekunder pr. plugg.

Selve hylsen med sine «bein» sitter så godt festet i veggen at den blir sittende. Men nå er hylsen enten i flukt med veggkanten eller litt innenfor. Så tar man sparkel over og noen strøk med maling og det synes ikke at det har vært en plugg der.

I min iver etter å ha funnet en så enkel og kjapp metode så fikk jeg «fjernet» de 1000 pluggene tidligere huseiere har satt i veggene uten å ta opp så mye som en videosnutt eller bildeserie. Finner jeg en slik plugg igjen så skal jeg love å ta frem mobilen og filme hvodan jeg gjør det.

4 kommentarer om “Hvordan «fjerne» mollyplugg

  1. 5 – 10 mm er alt for langt inn! Det er kun den ytterste ringen som skal av, ikke vits i å gå 5 – 10 mm da, da grapser du bare hullet opp enda mer. Jeg brukte en nebbtang som passet. Stikk den så lite inn at den ikke glipper når du begynner å bøye i alle retninger – altså 2 – 3 mm. Du må høre to knekk-lyder. Får du én knekk-lyd er du omtrent der. Da tar du bare tak i hele ringen med nebbtangen og bøyer i motsatt retning og drar den ut. Dette finner du fort ut av.

    Lik

Legg igjen en kommentar

