GoPro lanserte denne uken sin tredje generasjon av HD-kameraet sitt: Hero3.

Jeg skal ikke gjenta alle de «herlige» spesifikasjonene, de kan du lese om på GoPro sin nettside.

Det jeg ønsker å skrive om er prisene på dette nye kameraet. For man kan velge å kjøpe kameraet via en norsk forhandler eller direkte fra GoPro sin nettbutikk. Og jammen er det stor forskjell på prisene.

Er det virkelig slik at norske forhandlere skor seg rike på norske kunder, eller har GoPro dumpet prisen på sin egen nettbutikk, eller er norske avgifter på verdenstoppen selv på dette kameraet?

Man må ta noen enkelte hensyn i regnestykket. Det viktigste er kronekursen. I skrivende stund er den norske krona sterk og det er i mange tilfeller «lønnsomt» å handle utenfor norskegrensa. Man bør også regne med frakt og gebyr for fortolling og moms.

Hero3 kommer i tre varianter. Den ene «fetere» enn den andre. I mitt eksempel under tar jeg for meg den enkleste utgaven (den hvite).

I GoPro sin nettbutikk koster denne 199.99,- USD. Det er i skrivende stund 1125,- NOK.

Så regnestykket er slik (i ca priser):

Produkt Pris (valutta) Pris (NOK)
Hero3 199.99,- USD 1125,-
Frakt 249,- EUR 177,-
Toll* 200,-
Moms 281,-
Sum 1783,-

* Jeg vet ikke hvor mye det koster for Posten (eller en annen fraktleverandør) å fortolle kameraet. Men sist (tidligere i år) jeg fortollet noe så kostet det 179,-. Så 200,- er nok ikke så langt unna det en fortolling vil koste på dette kameraet.

Den norske og ikke så ukjente butikken FotoVideo i Oslo postet i dag veiledende priser på samme kamera til 2500,-. Hvis man da kjøper det til veildende pris + frakt fra deres nettbutikk så blir det over 700,- mer enn hva det vil koste å kjøpe samme kamera via GoPro sin nettbutikk.

FotoVideo Norway AS skriver i en kommentar på Facebook følgende:

Det er tre forskjellige modeller. Mer om hva som skiller disse tre kommer i løpet av morgendagen da vi har fått rikelig med info fra GoPro. Hvorfor prisene er så høy i Norge kontra USA, er dessverre vanskelig for oss å svare nå, da dette er prisen vi har fått av GoPro. Men dette er dagens veil.pris, blir det forandringer blir dere selvsagt de første til å få vite dette!

Vi får håpe disse prisene kun er «vil-ledene» og at de synker når kameraet først kommer i salg her i Norge.

5 kommentarer om “GoPro Hero3 priser

  1. Hei
    Provde a bestille dette fra gopro.com, men nei. De sender ikke til norge enda og nar du skal ha det til norge sa oppgir de prisen i euro, som er dyrere enn dollar.
    Snodige greier

    Lik

    1. Hei Hans

      Jeg har ikke satt meg inn i begrensninger på hvilket land GoPro sender til. En mulighet er å benytte tjenester som f.eks. JetCarrier.

      Men som du skriver, de sender ikke til Norge enda. Så da er det altså en mulighet for at de vil åpne for at vi nordmenn kan handle der på et senere tidspunkt.

      Lik

  2. Hei Helge, ser du har skrive mykje godt om dette kamera. Apple har den beste prisen på GoPro hero 3, mykje å sparader. Gleder meg til å ta det ibruk både på sjø/kano, mc og ski…

    Lik

    1. Hei Helge, jeg må vel innrømme at jeg er litt svak for GoPro sine kameraer. Selv har jeg Hero HD (som slikt sett er den kjipeste av GoPro sine på markedet nå). Jeg har ikke fulgt med på prisutviklingen på Hero3 siden jeg skrev dette innlegget. Men jeg så tilfeldigvis i en reklameavis at den enkleste utgaven av Hero3 nå har sneket seg under 2000,-. Så da er ikke prisen så langt unna i eksempelet mitt over + at man får beholde norske forbrukerregler og lover.

      Lik

  3. Ser man på europrisen er det 449,- for black edition. I Norge operer man med en pris på rundt 4500,- NOK. Det betyr mao at man ligger på en eurokurs på rundt 10x, og at kameraet koster 25% mer i Norge enn feks Tyskland.

    Dette skyldes nok i stor grad at den norske importøren response.no tar seg godt betalt.

    Lik

Legg igjen en kommentar

