AirDroid er en liten app til mobiltelefon (og sikkert nettbrett) med Android. Med denne appen kan man kontrollere en rekke funksjoner på mobiltelefon trådløst fra en nettleser. Med andre ord, man kan styre en rekke funksjoner uten at mobiltelefonen er koblet til datamaskinen.

Det er en forutsetning for at det skal fungere og det er at datamaskin og mobiltelefon er på samme nettverk (hvis ikke så må man sette opp et thering nettverk på mobiltelefonen).

Man starter app-en, som så kobler seg på nettverket og får en IP-adresse med en port. Dette sammen med et engangspassord vises på skjermen.

Så åpner man nettleseren og går til IP-adressen med port-nummeret. Nå vil det vises et felt i nettleseren hvor man skriver inn engangspassordet. Vips, så er man logget inn på et slags skrivebord og man kan kontrollere det meste på telefonen via nettleseren.

Jeg har prøvd AirDroid i noen dager og i mangel av andre gode verktøy for å jobbe med min mobiltelefon så må jeg si at det er et utrolig bra valg.

I stedet for at jeg skal kjede deg med å liste opp alle de kule tingen man kan gjøre så anbefaler jeg deg heller å besøke AirDroid sin nettside. Selve app-en får du gratis på Google Play.

 

Legg igjen en kommentar

