I serien «Helge gjør ting han ikke kan», en serie som kunne vært rimelig lang, har jeg nå kommet til «Installere AUX-kabel på bilstereoen så vi kan spille av MP3 (eller noe annet) i bilen».

Hvis du ikke gidder å lese forhistorien så hopp ned til «Installasjon». Vi har en eldre Ford Focus med original bilradio. Jeg kunne jo selvsagt ha byttet den ut med noe mer avansert og fancy, men den gang ei. Vi beholder den originale bilradioen. De fleste utgaver av den modellen jeg eier har en 3.5mm jack-inngang i hanskerommet. Noe slikt er det ikke i min bil. Bilradioen har likevel en ekstra lydinngang for å koble til CD-veksler som kan plasseres et annet sted i bilen. Antageligvis i bagasjerommet et sted.

Men jeg kan ikke huske sist jeg kjøpte meg en CD. Jeg kan faktisk ikke huske sist jeg lastet ned MP3-filer heller. I vårt hus streames musikken via Wimp eller nettradio. Så behovet for å koble til en mobiltelefon er tilstede.

Jeg søkte på internett og undersøkte i en del diskusjonsforum for å finne ut om det var mulig å koble til noe til min bilradio. Jeg fant en del dyrt utstyr og noe av det kunne styre iPhone etc. etc. Men ingenting dekket behovet og budsjettet. Når tilleggsutstyret koster like mye som en ny bilradio som dekket vårt behov så var det ikke så fristende å kjøpe dette utstyret.

Til slutt fant jeg svaret i Ford Club Norway sitt diskusjonsforum hvor en bruker hadde oppgitt varenummer på en kabel som ville løse alt. Så bestilte jeg den kabelen fra min lokale Fordforhandler. Til min store overraskelse så hadde de bestilt feil kabel. De hadde bestilt jeg 3.5mm jack-jack og skulle ha rundt 200,- for den. En kabel som koster 39,- på Clas Ohlson eller Biltema. Så det ble ikke noe handel.

Så sjekket jeg eBay og der fant jeg en forhandler som solgte rett kabel + inkl. 4 «nøkler» til å ta ut bilradioen med for ca. 150,- inkl. frakt. Nå var jeg sikker på at jeg fikk rett kabel🙂

Installasjon

Med i pakken var en kabel på ca. 1.5 meter. Den har en han-jack av størrelse 3.5mm i den ene enden og en spesiell bilstereoplugg i andre enden.

Ford AUX-kabel 1426121
Ford 1426121  AUX kabel

Med på kjøpet fikk jeg 4 stk «nøkler» (eller pinner om du vil) som brukes til å ta ut hele bilradioen.

Nøkkel for å ta ut bilstereo

I hvert hjørne på bilradioen er det et lite hull hvor man fører nøklene inn. Dette gjør at bilradioen løsner. Det kan være litt kranglete å få de på plass. Men når de er på plass så er det bare å dra bilradioen forsiktig ut.

ford-1426121-4

Når bilradioen endelig er ute så løsner man antennekabelen og den svære klumpen av en plugg med mange kabler i. Hvis du som meg har en modell med mulighet for CD-veksler så må man koble fra kabelen for CD-veksler og erstatte denne med den nye kabelen. Det er ikke til å unngå å vite hvilken kabel dette er siden de har samme type plugg (og pluggene er hvite).

Advarsel!

Når bilradioen mister strømmen så er det en sikkehetmekanisme mot tyveri som «slår inn». Så når bilradioen får tilbake strømmen så må man angi en kode. Denne koden må du ha før du kobler fra stømmen. Hvis ikke så sitter du med skjegget i postkassa.

Ford 1426121  AUX kabel

I bildet over ser du den nye kabelen er plugget i bilradioen mens den gamle ble liggende løst (øverste hvite pluggen).

Konklusjon

Å bestille kabelen via eBay var både enkelt og økonomisk. I tillegg fulgte det med verktøy som gjorde det enkelt å ta ut selve bilradioen. Selv om den ble sendt fra England og jeg måtte vente en ukes tid før jeg fikk den. Å montere kabelen var relativt enkelt. Hele jobben tok under 15 minutter.

2 kommentarer om “AUX-kabel til Ford 6000 CD

    1. Det er lenge siden jeg skrev dette innlegget så jeg husker ikke helt. Men nummeret på kabelen er 1426121. Så ved å søke etter det så finner du flere ulike alternativer som passer din bil.

      Lik

Legg igjen en kommentar

