I det store landet på andre siden av dammen (USA) har flere og flere kokker og restauranteiere sett seg lei av gjester som tar bilde av maten de skal til å spise. Restauranter har begynt å forby sine kunder fra å ta bilder av maten sin i påskudd av at de ikke liker at folk publiserer dårlige bilder. Kokkene bruker mye tid og energi på å lage god mat og setter prestasjon i å presentere maten og synes at maten skal få en bedre fremstilling enn hva de i enkelte tilfeller får.

Er det rettferdig at du som betalende kunde ikke skal få lov til å dele bilde av en flott buffét eller tallerken med god mat? Hvem har rettigheten?

Et annet argument for forbudet er at andre gjester kanskje blir forstyrret av at andre blinker med blitsen. Og ikke minst de som reiser seg og står på stolen for å få best mulig vinkel og overblikk over maten.

Jeg har lest om dette en liten stund og en av mine «kilder» er PictureCorrect som nevner en restaurant som har latt gjester ta med maten sin inn på kjøkkenet hvor de hjelper til med å presentere maten og la gjesten ta et godt/bra bilde. De har altså snudd på flisa og tar gjesten med på en opplevelse «backstage».

Jeg må vel ærlig innrømme at jeg ikke har sett så mye til matbilder før Instagram. Og at vi her i lille Norge ikke antageligvis ikke er veldig plaget at dette fenomenet på restauranter. Det eneste argumentet jeg kan være enig i er hvis jeg selv skal betale dyrt for en bedre middag på en noe fancy restaurant så ønsker jeg ikke at de som har bordet ved siden av meg skal stå på stolen og blende lokalet med blitsen på kameraet sitt.

Eller?

Legg igjen en kommentar

