Jeg har lenge tenkt tilbake til videregående og timene med elektronikk. Selv om teorien var tørt og kjedelig så var praksisen faktisk ganske artig. Så jeg har lenge tenkt å ta opp igjen gamle kunnskaper. Kanskje kjøpe et start-kit for et eller annet.

Men verden har gått videre fra den gangen programerte PLS-er via et lite tastatur og frem til i dag. Så nå har jeg bestilt meg Arduino fra DealExtreme.

Hva er Arduino?

I stedet for å sette mine egne ord på det så siterer jeg Wikipedia:

Arduino er en plattform for prototyping av elektronikk basert på program- og maskinvare med åpen kildekode. Arduino er ment som et enkelt verktøy for kunstnere, designere og andre interesserte for å lage prototyper av mer fysisk karakter enn det man kan få til ved hjelp av en vanlig datamaskin. En Arduino kan for eksempel registrere og styre fysiske omgivelser og komponenter ved å brukes sammen med ulike sensorer og aktuatorer.

Med andre ord, en enkel PLS som man kan programmere på datamaskinen.

Dette har jeg bestilt

Jeg har ikke kastet meg ut i de mest avanserte modellen eller tilleggsutstyr. Men jeg har satt sammen en bite liten «startpakke» selv for under 200-kronersgrensa fra DealExtreme.

Arduino

Jeg har bestilt meg en Arduino Uno.

arduino

I tillegg har jeg bestilt «brødfjøl», noen kabler, dioder og en pakke med ulike motstander.

Så nå er det bare å vente på at DealExtreme får send meg herligheten.

 

 

Legg igjen en kommentar

