Endelig kom den, The Lomography Smartphone Film Scanner, og jeg har «scannet» mine første negativer med mobiltelefonen min.

Ulempen, jeg bare må nevne det, er jeg sponset prosjektet via Kickstarter med 25 dollar. Når de har sendt den til meg har de merket pakken med at den er verdt 60 dollar. Og boom, det fulgte det med fortolling og mva. Så den ble dobbelt så dyr enn hva jeg i utgangspunktet hadde forventet.

The Lomography Smartphone Film Scanner er en enhet hvor man kan ta bilder av 35 mm negativer med mobiltelefonen. Jeg har tidligere skrevet om The Lomography Smartphone Film Scanner. Og nå har jeg altså fått «scannet» mine første bilder.

Det som aldri kom klart frem fra Kickstarter-prosjektet er at man får ikke dekket hele bildet med negativet. Så om man har et kamera på mobiltelefonen med f.eks. 5 Megapiksel, så blir resultatet vesentlig mindre.

Her er «råbilde» direkte fra kamera:
The Lomography Smartphone Film Scanner - result

Som du ser av bildet over så får kamera med seg så mye mer enn kun negativet. Størstedelen av bildet blir faktisk av scanneren og ikke av negativet.

Her er samme bilde invertert i mobiltelefonen:
The Lomography Smartphone Film Scanner - result

Her er samme bildet etter en tur innom Adobe Photoshop:
The Lomography Smartphone Film Scanner - result

Mitt mobilkamera har 8 Megapikser. Mens sluttresultatet etter at jeg hadde klippet vekk det overflødige ble 1.28 Megapiksler. Ca 15% av potensialet.

Merk, man kan med to medfølgende braketter endre avstanden mellom kamera og negativet. Jeg kan få kameraet enda nærmere og få dekket et større område i bildet. Men når jeg hadde korteste avstand mellom mobiltelefonen og negativet så klarte ikke min mobiltelefon å fokusere. Det ble for liten avstand.

Kan jeg anbefale dette produktet? Dens sterkeste kort er at den er svært enkelt å få digitalisert gamle negativer. Den er liten, lett og krever kun et par AA-batterier. Dens svakeste kort er totaltprisen vs kvalitet og størrelse på sluttresultatet.

Så kan jeg anbefale den? Vel til 25 dollar så ja. Men hvis den når den kommer i vanlig salg vil koste 60 dollar så vil jeg ikke kunne anbefale den.

Legg igjen en kommentar

