Når jeg var liten så ble jeg nok sett på som en raring av de andre barna i gata. Ikke et utskudd, men en som ikke var god i fotball og som hadde en litt annen tilnærming til livet enn det som var «normalt». Selv da var jeg nok litt mer teknisk anlagt enn praktisk anlagt. Og det var nok til tider lettere å «plukke» på meg enn andre når man skulle hevde seg.

Likevel var det ikke slik at jeg ikke fikk være med. Men det var heller ikke så mange som tok mitt parti når «diskusjonen» kom opp.

Jeg husker en episode. Vi gutta syntes Fleksnes var det artigste statskanalen kunne komme med etter barneTV-tid på lørdager. Marve løste dårlige TV-signaler ved å slå til fjernsynsapparatet mens han ropte sitt karakteristiske rop. Deeååhhh… gikk vi rundt å sa i tide og utide.

Det var en episode hvor Marve drømmer at han kommer til himmelen og sto uten for porten. Jeg husker ikke selve episoden selv, men årsaken til at jeg husker denne scenen var diskusjonen vi gutta hadde etterpå. For Marve hadde gått rundt i et teppe av røyk som «delte» han i to. Hvorav i en scene der beina gikk en annen retning enn overkroppen. Og senere kom tilbake til overkroppen.

Hvordan fikk de til det?

Jeg hadde en ganske klar formening om at de hadde filmet scene to ganger. Først for overkroppen til Marve, så en gang til for beina. Så i etterkan hadde de satt sammen hver sin halvdel av de to scenene. Slik fikk de det til å se ut som om beina gikk en annen retning enn overkroppen.

Hadde jeg levd noen hundre år tidligere og vært kvinne så hadde nok de andre guttene enten kastet meg direkte på bålet eller sjekket om jeg sank i vannet. For noe slikt sprøyt hadde vel ingen hørt før. Jeg måtte være en idiot som trodde noe slik gikk an å gjøre. Og det fikk jeg høre på en direkte og grusom måte som kun barn kan fortelle.

Den dag i dag vet jeg fortsatt ikke hvordan de lagde den scenen. Men jeg holder delvis på min teori fra barndommen om at to scener er filmet og senere satt sammen med hver sin halvdel. Og jeg tør påstå at jeg, nå som da, har helt rett.

Jeg har ulike minner fra barndommen. Enkelte episoder husker jeg veldig godt mens andre har jeg helt glemt. I serien Barndomsminner prøver jeg å sette mine ord på minnene. Enten de er gode eller dårlige.

Legg igjen en kommentar

