Selv om jeg er innflytter så har jeg en sterk tilhørighet til Hamar. Jeg har bodd her i snart 8 år og gikk på Ankerskogen videregående på slutten av 90-tallet. Så jeg tørr å kalle meg for Hamarsing.

Byen Hamar går i disse tider igjennom en enorm forandring. Det bygges et nytt kulturhus, Strandgata fornyes, nytt kjøpesenter bygges et kort steinkast fra sentrum, stortoget får en oppussingnytt badeanlegg, ny idrettspark på Børstad, nytt parkeringsanlegg i sentrum, Ankerskogen svømmehall fornyes og det planlegges å utvide ringveien som knytter sør med vest. I tillegg får vi 4 felts E6 sammen med dobbeltspor jernbane inn til hovedstaden.

Men hvor enn jeg leser om planen om å fornye eller forbedre Hamar som by så leser jeg spalte opp og spalte ned skrevet av mennesker som ikke liker disse endringene. I avisene og på Facebook så florerer det med sterke meninger og følelser. Og det er helt greit. Det jeg ikke finner for god fisk er alle de som ikke tør å si imot de som er imot fornyelsene.

Jeg er nok tildels enig i at noe av kommunens pengebruk ligner en full sjømann med landlov. For når et stupebrett utvikler seg fra 1,5 millioner (hvor 500 000,- var en gave) til badeanlegg til 13,9 millioner så er nok edrueligheten til kommunen langt fra tørrlagt. Hvis vi ser bort ifra kommunens landlov så er utviklingen av byen og kommunen Hamar viktig for oss selv og omegn.

Illustrasjon kulturhuset på Hamar
Bildet viser illustrasjon av Kulturhuset på Hamar

Vi må tørre å se fremover. Langt fremover. For Hamar var attraktiv for 30 år siden og skal være attraktiv de neste 30 år også (helst så mye mye lenger). For skal Hamar kunne vokse og bli et godt sted å bo for deg, meg og alle de som ønsker å bo i nærheten av Oslo og Gardermoen, så må vi tørre å satse. Bruke penger på å gjøre Hamar mer fristende. Sørge for at næringsliv etablerer seg på Hamar istedet for andre nærliggende steder. Hvorfor skal folk bo i Oslo eller sør for Oslo når de kan bosette seg her på Hamar? Nå som vi blir sterkere knyttet til hovedstaden og man kan bruker under 1 time med tog, så er det ikke langt å pendle. Det er heller ikke lang reisetid for et møte i Oslo eller andre veien, på Hamar. Veien er like lang, men dog så mye kortere.

Jeg hører jo om folk som bor i ene enden av Oslo og har en reisetid i rushtrafikken på over 1 time for å komme seg på jobb på andre siden av byen. Altså like lang tid som det vil ta å reise til Hamar med tog når det blir dobbeltspor om noen år.

Badeanlegg Koigen
Bildet over viser en tegning av det nye badeanlegget på Koigen

Selv bruker jeg dagene til å flytte inn på et kontor som har tatt over lokalene til Hamars eldste vannhull. Jeg ser på det som skjer i Hamar som evolusjon av byen Hamar. Vi må bare innse at det ikke er liv laga for servering i disse lokalene lenger og at nye krefter inntar lokalene. Og slik er det med en rekke andre «minner» også. Vi må kunne ofte noen trær på det gamle torget. Vi må kunne ofte noen trær i parken for å få en flott paradegate. Vi må kunne ofre en nedslitt idrettspark for å gjøre rom for det folk til syvende og sist ønsker seg. Og når Hamar da kan tilby kort reisevei, kjøpesenter, badeanlegg, infrastruktur, kultur og så mye mye mer. Ja da er Hamar så mye mer verdt enn alle andre byer.

Jeg gleder meg til at Hamar blir innlandets flotteste og mest populære by. Et prakteksemplar av en forstad til Oslo. Det bør du også!

Legg igjen en kommentar

