Sparebanken Hedmark bryter Instagrams regler

I den siste tiden har jeg sett flere og flere bilder på Instagram som har fått en kommentar fra Sparebanken Hedmark. Hvor Sparebanken Hedmark oppfordrer folk til å benytte en spesiell emneknagg (hashtag #) for å være med i konkurransen om 10000,- på en konto.

Brukerbetingelser

I Instagram sin brukeravtalte står det følgende:

Du må ikke opprette eller sende uønskede e-postmeldinger, kommentarer, «liker» eller andre former for kommersielle eller trakasserende meldinger (også kalt «spam») til andre Instagram-brukere.

http://help.instagram.com/478745558852511/

Retningslinjer

I retningslinjene for Instagram står det følgende:

Selvpromotering eller alle typer kommersielle tilbud blir sjelden godt mottatt. Brukere legger ofte merke til at du har publisert den samme kommentaren andre steder, eller at du har fulgt et stort antall brukere for å få følgere i retur. Derfor bør du være ærlig når du er i kontakt med andre på Instagram.

Instagram er et sted der personer kan dele flotte bilder av sine liv, og når du driver med selvpromoterende atferd, gjør det at brukere som har delt et øyeblikk av sitt liv med deg, kanskje blir lei seg. Denne retningslinjen omfatter gjentatte kommentarer samt tjenestemanipulering med hensikt å selvpromotere. Den omfatter også kommersielle kommentarer og spam, som rabattkoder eller URL-adresser til nettsteder. Vi ber deg om at din kontakt med andre i Instagram foregår på en ærlig og oppriktig måte.

http://help.instagram.com/477434105621119/

Spam i kommentarfelt

For hvert bilde som laste opp på Instagram så kan andre Instagrambrukere kommentere bildet. På lik linje som at du (selv om du ikke er bruker av denne bloggen) kan kommentere dette blogginnlegget. I så måte så er uønskede kommentarer på Instagram like mye spam (uønskede kommentarer) som i en blogg, nettavis etc. Spesielt når kommentaren er en promotering for et produkt. Produktet for Sparebanken Hedmark er å samle flest mulig følgere som de senere kan kommunisere sin «reklame» til. Disse følgere kan være eksisterende kunder men også personer som ikke er kunde av Sparebanken Hedmark. Alle disse følgere kan nå «utsettes» for direkte markedsføring.

De kan selvfølgelig avfølge Sparebanken Hedmark sin Instagramkonto når konkurransen er over.

Det provoserer meg

… at Sparebanken Hedmark velger å utnytte et av mine bilder til å spamme alle de som ser på mitt bilde. Jeg får ingenting tilbake, ingen naturalytelse (ja for jeg er kunde i denne banken) og jeg har heller ikke akseptert at Sparebanken Hedmark skal få lov til å benytte mitt åndsverk til å reklamere for deres konkurranse.

Skjermbilde fra Instagram

I ettertid

Jeg har ikke tatt kontakt med Sparebanken Hedmark ang. at de har brukt kommentarfeltet til et av mine bilder til å spamme om deres pågående konkurranse på Instagram. Min første reaksjon når jeg så kommentaren dems var å be dem om å ikke bruke mine bilder til å spre budskapet om konkurransen og ca. 1 time senere hadde de fjernet kommentaren fra mitt bilde. Det synes jeg er riktig.

Legg igjen en kommentar

