EU-kontroll til besvær

Det hele begynte med Henry Ford. Okey, jeg skal ikke gå så langt tilbake i historien for å finne noen å skylde på for at jeg er innehaver av en kostbar automobil. At bilhold koster penger er det ingen tvil om.

Selv om jeg trodde at mitt faste verksted hadde byttet bremser på alle mine fire hjul i fjor så ble jeg overrasket over at de kun hadde byttet bremser på bakhjulene. Og når jeg fikk se prisen på hvor mye de skulle ha for å bytte bremseskiver og bremseklosser på forhjulene og i tillegg bytte støtdempere + 100 000 Km-service + EU-kontroll så var det nok. Slett kundebehandling har jeg alltid fått. Så nå tok jeg en ringerunde bland andre verksteder her på Hamar.

Så det endte med at jeg valgte et annet verksted.

Alt i orden. Vel nesten, bilen min trengte også å bytte noen foringer på ytre-gabbel-flippkoin-staget for å bli EU-godkjent. Bah… noen tusninger til ut av lommeboka. Men nå er vel alt i orden jeg trenger ikke å tenke på dyrt bilhold på en stund eller?

Neida, for selv om verkstedet (selv påstår) at de er godkjent for å kunne ta periodisk kjøretøyskontroll så har de f*** meg ikke sendt papirene inn til Statens vegvesen. Så Statens vegvesen velger å sende meg et brev med trusler om avskilting og bøter om ikke ting ordnes snarest. Alt dette midt i ferien.

Så jeg sender verkstedet en e-post (for å spare noen kronasjer i dyr telefonregning fra utlandet).

14 dager har gått og ingen svar. Vel hjemme manner jeg meg opp, sjekker kvitteringen og manner meg ned. For kvitteringen kan fortelle meg at jeg ikke har betalt for etterkontrollen. Hæ, hvorfor ikke?

Så med Statens vegvesen sin frist som nærmer seg med stormskritt så får jeg høy puls hver gang jeg ser en refleksvest langs veikanten. Blir jeg stoppet, avskiltet, kastrert og henrettet på stedet?

Jeg synes det egentlig var så slett service å ikke ta etterkontrollen når jeg hadde bestilt en etterkontroll. Både de og jeg visste hvorfor bilen var inne på verkstedet for andre gang på 1 uke.

Så nå velger jeg å levere bilen inn til min lokale NAF-stasjon (som forøvrig ligger i enden av parkeringsplassen hvor jeg parkerer daglig og skal ha 100,- mindre). Tid og penger spart.

Jeg nevner ikke navn på verkstedet siden de ikke har klart å svare på min henvendelse og dermed ikke kan forsvare seg.  Selv skulle jeg ha lest igjennom kvitteringen/arbeidsrapporten når jeg hentet bilen min. Men i mitt forsvar så regnet jeg med at alt var i orden når jeg betalte verkstedregningen og fikk beskjed om at alt var i orden.

Så lærdommen er at alt ikke er i orden selv om verkstedet sier så.