Jeg deler ikke bilde av deg

Jeg tar mye bilder. Til tider tar jeg himla mye bilder. Noen fine, noen gode, noen søte, noen artige og en del dårlige. Noen beholder jeg, noen viser jeg frem, noen deler jeg med hele verden og resten sletter jeg. Jeg tar ofte bilder av mennesker men enda oftere av ting og omgivelser.

I dagens Hamar Dagblad (papirutgaven) så har de to helsider med Instagrambilder som er emneknagg med #hdsommer. Tre av bildene som er på trykk har jeg tatt. Ingen av mine bilder er av mennesker som kan gjenkjennes.

Hamar Dagblad

For selv om jeg tar mange bilder av mennesker så deler jeg og legger jeg ikke ut bilder av andre mennesker på internett. Rett og slett fordi jeg ikke har kontroll over hva som kan skje med bildet. Jeg vet heller ikke om menneskene på bildet ønsker å være avbildet på et bilde som andre mennesker kan se.

Jeg har gjort et unntak. Det er min egen samboer. Flott dame med bein i nesa nok til å fortelle meg om det er greit eller ikke om jeg legger ut et bilde av henne.

Men min sønn derimot. Han har ikke noe forhold til om jeg legger ut bilder på internett eller ei. Men i respekt for han og hans fremtid så legger jeg ikke ut bilder av min sønn hvor han kan gjenkjennes. Eller kanskje like viktig, bilder av han hvor han om 5-10 år kan gjenkjennes.

Så fort et bilde blir lagt ut på internett så har man ingen kontroll på hva andre kan bruke bildet til. Det finnes historier om rettsaker og det finnes lovgivninger som gir deg selv rettigheter. Men ingen av dem beskytter deg mot skaden som kan skje ved uvettig bruk av andres bilder.

En (av mange) skrekkhistorier er bildet av Lara Jade. Hun hadde tatt et bilde av seg selv når hun var 14 år. Noen år senere blir hun oppmerksom på at hennes bilde (da hun var 14 år) var blitt brukt som forsidebilde på et heller snuskete DVD-cover. http://www.flickr.com/photos/larajade/513641346/ Etter runder i retten så er saken nå løst. Men skaden har allerede skjedd.

At tre av mine bilder havnet på trykk i Hamar Dagblad er en kombinasjon av min og redaktørens innsats. Jeg har selv valgt å bruke #hdsommer for å dele min sommer med andre lesere av Hamar Dagblad. At de tre ble valgt ut er basert på redaktørens valg.