Bør Hamars befolkning ta over styringen?

Er vi i Hamar kommune den eneste kommunen som bør innføre et demokrati hvor de folkevalgte ikke får lov til å bestemme? For ikke har jeg rukket å skrive et innlegg om budsjettoverskridelser og pengebruk før lokalavisa kommer med enda en artikkel om budsjettsprekk. Og blogging som liksom skal være fremoverlent og først ute med «nyheter». Jeg rekker ikke å holde følge med Hamar kommunes pengebruk. Nå har det beryktede stupetårnets pris gått fra 1,5 millioner til 14,8 millioner.

Jeg har tidligere skrevet at Hamar kommune bruker penger som fulle sjømenn. Jeg har til og med døpt ordføreren og varaordføreren til Karius og Baktus. Egner ville vel snudd seg i grava om han visste hvordan jeg spottet det gode navn og rykte til gutta som bor i tennene.

Men jeg blir helt målløs når ordfører Morten Aspeli til VG kommer med følgende svar på spørsmålet om han selv kommer til å hoppe fra stupetårnet:

… men jeg kommer ikke til å hoppe fra det. Jeg er ikke noe badenymfe, for å si det sånn …

Hamar kommune, ført av ordføreren, har for lengst mistet sin integritet. Og siden det er vi (innbyggere av Hamar kommune) som blir sittende fast med skjegget i postkassa i form av økte skatter og avgifter, så er det vi (fortsatt innbyggerne) som bør ta over enhver avgjørelse.

En liten notis til slutt:
Det er et lite håp om å slippe de siste 900 000,- (av 14,8 millioner). Ole Johnny Eriksen (prosjektleder) sier:

Vi kan ikke akseptere en slik kostnadssprekk. Derfor ønsker Hamar kommune å komme til bunns i saken. Forleden dag ble kommunen gjort kjent med en uforutsett hendelse på Koigen 16. august. Episoden fører til en ukes forsinkelse, har vi fått beskjed om.

Kilde: VG og Hamar Arbeiderblad