Sony DSC-QX100 og DSC-QX10

Forrige uke lanserte Sony to nye kameraer i Cybershot-serien. De har ikke skjerm eller søker, men er altså digitale kameraer. De ser ut som et objektiv og er sterkt knyttet til mobiltelefoner. Så er spørsmålet da, er verden klar for en så radikal forandring av kameraer? Vil folk ha dette eller blir det en flop? Er dette noe andre produsenter kommer til å følge etter?

På Sony sine nettsider skriver de om QX10

Se mer enn du pleier på smarttelefonen. Et Sony G-objektiv og 10x optisk zoom sørger for at telefonen kommer tett inn på motivet.

Slik fester man kameraet til mobiltelefonen

Har man Xperia eller Xperia Z så kan man kjøpe et deksel som man fester kameraet til. Har man ikke disse mobiltelefonene så kan man feste kameraet til de fleste mobiltelefoner ved noen hendige klips som følger med.

Sony DSC-QX100 og Xperia Z

Slik kobler man kamera og telefon

Uavhengig om man har en Android-drevet mobilteleon eller iPhone, så kan man bruke kameraet. Sony har laget en APP for begge platformer som kommuniserer med kameraet.

På den måten bruker man altså mobiltelefonen som skjerm. Via mobiltelefonen kan man kontrollere alle innstillinger, ta bilder og filme. Bilder og film kan lagres på eget minnekort i kameraet eller trådløst føres over til mobiltelefon.

Siden kameraet og mobiltelefonen kommuniserer trådløst så er man ikke avhengig av at kameraet fysisk sitter fast på mobiltelefonen. Den har en rekkevidde på 4-8 meter (i følge Youtube).

Mangler det noe?

Kameraene kan brukes til så mye. Det er til og med mulig å feste kameraene på kamerastativ pga at det er skruehull på undersiden. Det virker som om Sony har tenkt på alt. Men hva med lys eller blitz? Er man avhengig av ekstra lys eller en egen lommelykt-APP på telefonen?

Er dette noe for meg (eller deg)?

Jeg tente virkelig på idéen med et kamera jeg kunne hekte på mobiltelefonen og styre trådløst via mobiltelefonen. Selv så har jeg alltid med meg mobiltelefonen. Men dessverre har jeg sjelden med meg det digitale kameraet når jeg burde. Tanken på å kunne ha kameraet et sted og mobilen et annet gjør at man kan bilder litt mer subtilt. For hver gang jeg tar frem kameraet og skal ta bilde av min sønn så blir han oppmerksom på det. Da er resultatet ofte til at han ikke vil bli tatt bilde av eller gjør seg til og tuller.

Så svaret er kanskje. Uansett så skulle jeg veldig gjerne likt å prøve en av modellene hjemme før jeg evt. kjøper.

Noen bilder

Sony DSC-Q10

Sony DSC-Q10

Sony DSC-Q100

Sony DSC-QX100

Kilder:

Sony DSC-Q10:
http://www.sony.no/product/dsc-qx-series/dsc-qx10

Sony DSC-Q100:
http://www.sony.no/product/dsc-qx-series/dsc-qx100

Sony QX-series:
http://www.sony.no/hub/smartobjektiv?cpint=homeA


 

Legg igjen en kommentar

