Mitt inntrykk av Sony Cybershot DSC-QX10

Sony Cybershot DCS-QX10 er et digitalt kamera med en ny vinkling på hvordan man kan fotografere og filme. Kameraet er utformet til for å ligne på et objektiv. Det har ingen skjerm eller søker og har minimalt med knapper. De eneste knappene man finner er AV/PÅ, zoom og utløser. I tillegg til de knappene man finner på kameraet så kan man kontrollere en rekke andre funksjoner via mobiltelefon eller nettbrett. Sony har tenkt helt nytt og er rimelig innovative. Verden har ikke sett denne type kamera før. Men holder det?

QX10 og QX100

Sony har laget to modeller i denne serien. QX10 (som jeg har) og storebroren QX100. Det er noen forskjeller på dem. Blant annet ulik optikk og bildebrikke. I pris skiller det også 2000,-. I skrivende stund koster QX10 1700,- mens QX100 koster 3700,- Så noe får man igjen for å legge i 2000,-.

Sony DSC-QX100 og DSC-QX10

Jeg har altså gjort meg noen erfaringer med QX10, den rimeligste modellen. Jeg kommer ikke til å skrive om selvfølgelighetene som tekniske spesifikasjoner etc. Du kan selv lese om de to ulike modellene på Sony sine nettsider. Merk også at det jeg skriver er mine egne oppfatninger av kameraet og jeg har ikke testet det i et «labratorie» men etter mitt eget bruksmønster.

Bildekvalitet

Bildekvaliteten er rimelig bra. Spesielt hvis man legger til grunn at dette er et rimelig kompaktkamera med wifi. Selv så savner jeg støtte for RAW-formatet. Det ville løftet etterredigeringen et hakk.

Her har du noen bilder som jeg har tatt. Bildene er uredigert og rett ifra kameraet. NB! De er skalert ned og noe komprimert for å passe inn i bloggen.

Trykk på bildet for å se det ukomprimert og i original størrelse slik det kommer rett ut ifra kameraet.

DSC00012

DSC00019

DSC00098

DSC00100

DSC00134

Videokvalitet

Videokvaliteten slo meg ikke i bakken. Uten at jeg har testet samme motiv og filmet samtidig så har jeg et inntrykk av at min mobiltelefon (en LG Nexus 4) filmer i bedre kvalitet enn QX10. Men mobiltelefonen min har ikke 10x optisk zoom og kan ikke fjernstyres slik som QX10 kan. Så man får ikke i pose og sekk.

Kvaliteten er overkommelig med tanke på hva man får av kamera.

Tilkobling til mobiltelefon

Jeg brukte litt lang tid på å finne en god flyt for å koble til kameraet på min mobiltelefon og jeg kan begynne med å avsløre at dette så absolutt ikke er et kamera for «snapshots». Det tar ofte lang tid å koble sammen mobilteleon og kameraet. Hvis de kobler seg sammen.

For å kunne koble kamera og mobiltelefon sammen så er man avhengig av Sony sin egen app: PlayMemories. Denne finner man til Android og iOS. Til min overraskelse så fungerte den på min 1. gen iPad med iOS5. Men det er mobiltelefonen jeg har brukt mest, siden iPad-en ikke passer så godt i jakkelomma.

APP-en begynner med å koble mobiltelefonen fra det trådløse nettverket før den forsøker å finne kameraet. Hvis kameraet er slått på så tar det som regel kort til før den er gjenkjent. Så må man velge å koble mobiltelefon og kamera sammen. Hvor raskt dette går er etter min erfaring helt tilfeldig. Ved noen tilfeller tok det så lang tid at kameraet slo seg selv av. Hvis mobiltelefonen ikke er koblet til et trådløst nettverk fra før så går det betydelig raskere.

Kameraet har NFC (Near Field Communication). Ofte er  det raskest å koble mobiltelefon og kamera sammen ved å starte APP-en og stryke mobiltelefonen over kameraet. Da skrur kameraet seg på og de starter sammenkobling.

Hvis mobiltelefonen klarer å vise bilde fra kameraet innen 15 sekunder så skal man prise seg lykkelig, uavhengig av hvilken fremgangsmetode man bruker for å koble de sammen. Jeg fant det mest hensiktsmessig å la kameraet være slått på og koblet til mobiltelefonen. Dette krever dog en del batteri.

Liveview

Når mobiltelefon og kamera er koblet sammen så får man se det kameraet ser på mobilskjermen. Det er i grunn veldig fint, når man har en stor skjerm eller til og med et nettbrett. Men ofte så faller bildet ut og man har bare en sort skjerm i mange sekunder. Og da kan scenen man ønsker å forevige være over.

Frameraten er veldig lav og ved filming så bør man kunne forutse hvilken retning det man filmer tar. F.eks. så skulle jeg filme min sønn kjøre karusell. Det var godt jeg visste hvor karusellen tok veien, for det jeg så på skjermen lå etter det som foregitt i virkeligheten. Bildet man ser på skjermer hakker noe voldsomt. Heldigvis så ble resultatet så mye bedre og selve videofilen er det ikke noe galt med.

Skjermbilde av Sony PlayMemories MobileBildet over viser skjermbilde av Sony PlayMemories Mobile.

En fordel med at kamera ikke må være fysisk i kontakt med den enheten man bruker som skjerm er at man kan holde kameraet i en helt annen posisjon og vinkel enn det man selv ser.

Rekkevidden er rimelig god. Man kan stå mange meter unna kameraet og hvis det er fri sikt så kan man stå riktig så langt unna. Dette testet jeg ved å legge fra meg kameraet på en parkbenk og rygget unna til jeg mistet signalet. Jeg vet ikke hvor mange meter det var, men det kan godt ha vært rundt 20-25 meter. Altså med fri sikt mellom mobil og kamera på flat mark.

Det er 10 x optisk zoom på kameraet. Ser du meg på det første bildet?

DSC00113

DSC00112

Et litt påtatt smil, men jeg står faktisk på samme sted på begge bildene og bruker mobilen til å ta bildet.

APP-en

APP-en er veldig enkel å bruke. Ingen store overraskelser. Det eneste jeg synes er litt rart er når man holder mobiltelefonen sidelengs (landskapmodus) så er utløserknappen på høyre side. Mens på kameraet er utløserknappen på venstre side. Det vil si at hvis man ønsker å kontrollere kameraet via knappene på selve kameraet så bør man holde kameraet i høyre hånd. Dvs. at hvis man samtidig ønsker å benytte utløserknappen i APP-en så holder man den med … samme hånd? Eller ha lange fingre. Dette er selvsagt kun et problem (man selv skaper) når kamera og mobiltelefon ikke henger sammen.

For å ta bilde (med mobiltelefon/nettbrett) så er man avhengig av å bruke Sony PlayMemories Mobile. Så man kan f.eks. ikke åpne Instagram og tro man kan ta bilde direkte fra Instagram sin APP, Man må først bruke Sony PlayMemories Mobile for å ta bildet og laste det over til mobiltelefon og så åpne det i Instagram før man får lagt det ut.

Den eneste APP-en jeg har som man kan ta bilde med QX10 er Pixlr Express. Her får man et valg om man skal bruke kameraet i mobiltelefonen eller ta bilde via Sony PlayMemories Mobile. Men prosedyren er den samme, man må åpne Sony PlayMemories Mobile for å ta selve bildet før det åpnes i Pixlr Express.

API

Sony har sluppet et API for QX-serien og andre modeller med wifi. Så er man kyndig kan man lage sin egen APP.

Med eget API så er det grunn til å tro (eller i det minste å håpe) at populære APP-er som Facebook og Instagram vil få støtte for å ta bilde direkte med Sony sine kameraer med wifi. Da slipper man å være avhengig av Sony sin APP for å få tatt bilde.

Konklusjon

Sony Cybershot DSC-QX10 er helt klart et spennende kamera. Det har god kvalitet på bildene og helt grei kvalitet på video.  Jeg savner RAW-formatet for bilder.

Når det gjelder brukeropplevelsen så har Sony et stykke igjen. Det er en lang vei for hvermannsen å kunne bruke kameraet med en mobiltelefon. Spesielt stor ulempe er tiden det tar å koble sammen kamera og mobiltelefon. En annen ulempe er at mobiltelefon og kamera mister sammenkoblingen så fort man gå ut av Sony PlayMemories Mobile. At Sony har sluppet et API er en god ting for at andre kan legge til støtte for kameraet i sine APP-er. Det viser at Sony er åpen om å gi andre utviklere tilgang til kameraet.

Jeg vet ikke om jeg kan gi en liste over fordeler og ulemper. Det er helt klart at Sony er inne på noe og at veien videre (hvis Sony velger å satse mer) er spennende.

Legg igjen en kommentar

