The Impossible Project

Har du et gammelt Polaroidkamera liggende eller kanskje dine foreldre eller besteforeldre har et? Da bør du sjekke ut The Impossible Project.

impossible

The Impossible Project er et resultat av entusiaster som ønsket å «blåse liv» i film for Polaroidkameraer. I februar 2008 annonserte Polaroid at de ville slutte å produsere film til deres kameraer. I oktober samme år kjøpte grunnleggerne av The Impossible Project den siste fabrikken som produserte Polaroidfilm. Samtidig ansatte de 10 tidligere ansatte som hadde lang og dyp erfaring i produksjon av filmer. To år senere lanserte de film for et utvalg av Polaroid sine gamle kameraer.

 Color Film for 600 by Emmanuel Mathais
Color Film for 600 by Emmanuel Mathais

09 Color Film for 600 by Kim Oberski
Color Film for 600 by Kim Oberski

De opprinnelige fargestoffene som Polaroid benyttet i sine filmer finnes ikke lenger og er umulig å gjennskape. Så til tross for at The Impossible Project nå hadde produksjonsutstyr så måtte de begynne fra bunnen av i produksjon av film.

 

But after thousands of experiments and after a million of small steps and a lot of blood, sweat and tears (not to forget the support of many excellent partners) we managed to develop a new Impossible film system.

Sitat: The Impossible Project

02 Color Film for 600

Color Film for 600

Mitt eget kamera

Min far har et Polaroidkamera jeg har fått låne. Og selv om jeg ikke har hatt noe spesielt erfaring med Polaroid så syntes jeg det var såpass spennende og artig at jeg har kjøpt noen filmer av The Impossible Project som passet dette kameraet. Merk at det ikke finnes film som passer alle modeller av Polaroid. Så sjekk dette før du kjøper film.

Som jeg har lest og selv erfart så kan man få veldig ulike resultater i kvalitet på bildene mellom to ulike sett med film. Selv om de er av samme type film. Så det kan være vanskelig å forutse resultatet før man har tatt noen bilder. Og med en rimelig høy prislapp pr. film og kun 8 bilder pr. film så er det lite rom for å eksperimentere (både økonomisk og kvalitetsmessig).

Er det verdt å prøve eller bruke? Ja, hvis du er litt leken og er inneforstått med forutsetningene så vil jeg så absolutt anbefale å kjøpe noen filmer av The Impossible Project.