Det er mange fordeler og noen ulemper ved å være teknologifrelst. En av fordelene er at det alltid skjer nyvinning på områder man er interessert i og at det hyppig kommer nye produkter og metoder. En av ulempene er lommeboka. Det koster fort penger – mye penger.

Løsningen for oss med slank lommebok er å sikle. Ja, ikke bokstavelig talt som en sankt bernhardshund på en varm sommerdag. Men å lese, se bilder og video av alt det spennende og artige som er å få tak i.

Men noen ganger, ja noen ganger, så blir det innkjøp. Siste «dings» i husholdningen er en Ninja Block. Etter å ha lest, sett videoer og siklet i en lengre periode så bestilte jeg meg en slik. Etter lang leveringstid* og utallige besøk på posten.no for å sjekke sporingen, så kunne jeg ønske min egen Ninja Block velkommen til familien.

Hva er Ninja Blocks?

Ninja Block

En Ninja Block er i utgangspunktet en unyttig dings hvis du ikke liker elektronikk, tekniske løsninger, programmering og er villig til å bruke tid til alt som er gøy. Sistnevnte påstand er vel individuelt og varier fra person til person. Men har du kjøpt deg en Ninja Block så synes du elektronikk, tekniske løsninger og programmering er involvert i «alt som er gøy». Her er en kort introduksjonsvideo:

I videoen sier de at de kommer til å lage 1000 enheter. Dette har i ettertid endret seg og de har i det siste laget 500 enheter når de har fått inn 500 bestillinger. Så lager de 500 nye hvis de får inn 500 nye bestillinger osv. osv. Og de er populære. Uten at jeg fulgt så nøye med så har de 500 som har vært tilgjengelig pr. mnd blitt solgt rimelig kjapt.

Hvorfor en Ninja Blocks?

Som en travel familiefar … jeg mener som en lat familiefar som egentlig ønsker å sove så lenge som mulig før jeg sleper meg ut av senga om morgenen så er temperaturen utendørs avgjørende. Er det kaldt ute så har jeg dårligere tid enn om det er varmt. Er det veldig kaldt så må jeg kle på meg mer uteklær, jeg må kle på sønnen min mer uteklær, bilen burde kanskje varmes opp litt og jeg må kanskje skrape is av rutene før jeg leverer i barnehagen . Alle disse små uvesentlige og hverdagslige tingene utgjør om jeg har det travelt eller god tid når jeg står opp.

Jeg kan selvsagt skru opp et slikt utetermometer hvor kvikksølvet stiger og synker i et glassrør på utsiden av soveromsvinduet . Men den er ikke teknisk, elektrisk og eller programmerbar og er derfor ikke en del av «alt som er gøy».

Jeg har flere planer om bruken av min Ninja Blocks. Jeg har hatt den i kun noen dager. En Ninja Blocks kan ta imot og sende signaler på 433 Mhz. Så mulighetene er mange. Så langt har jeg to termometre. En for å måle temperatur og luftfuktighet inne og en for å måle temperatur utendørs.

Ninja Block eksempel
Eksempel på temperatur på dashboard de siste timene

Etter hvert som jeg blir bedre kjent med min Ninja Blocks så skal du ikke se bort ifra at jeg kommer med flere innlegg i bloggen min om nettopp Ninja Blocks.

* Hvis du etter dette innlegget blir fristet til å kjøpe deg en Ninja Blocks så kan jeg fortelle at jeg bestilte min i begynnelsen av desember 2013 og fikk den levert i april 2014. Nesten fem måneders leveringstid.