Det mest stjålne bilde fra meg er bildet av noen påskekyllinger.

For noen år tilbake tok jeg bilde av min samboers påskepynt. Sirlig satte jeg opp hver enkelt av de små lodne kyllingene (som i utgangspunktet ikke er så stødig på beina) i en formasjon og tok bilde av dem. Et av disse bildene la jeg ut i bildegalleriet mitt. Og slik ble det:

Påskekylling
Dette bildet av påskepynt / påskekyllinger blir ofte stjålet i måneden før påske og i påskeuka.

Sammen med bilde la jeg til stikkord og tekst som i god SEO-stil ville tiltrekke seg besøkende som i en eller annen variant søkte etter «påske» eller «påskekylling». Og i forkant av hver eneste påske så øker trafikken inn på bloggen min basert på nettopp disse små påskekyllingene.

Det er jo hyggelig! Men en av ulempene er at folk ikke kommer til min blogg for å se på bildet. Veldig mange kommer seg dit for å stjele bildet mitt.

Selv om jeg har skrevet at det ikke er lov å bruke bildet mitt uten mitt samtykke så ser jeg at det blir brukt rundt omkring på internett. Spesielt irriterende er det å se bedrifter ta det i bruk uten å ta kontakt med meg først.

I skrivende stund er det kun en bedrift som lovlig benytter seg av bildet mitt (Øyposten) – av alle de nettsider, blogger og Facebook-grupper og Facebook-sider.

Av de jeg har tatt kontakt med så kan jeg konludere med at ingen bedrifter har en fakturaadresse. De fleste har det veldig, veldig, veldig travelt i tiden rundt påske så ting går litt fort i svingene (noe de oftest beklager). Bare tull og tøys selvfølgelig.

Legg igjen en kommentar

