Bildet du ser over la jeg ut på Instagram med følgende kommentar:

Forsøk nr. 2. Denne gangen med dobbelt sett batterier, men med samme utfordring: kan man lage en bra timelapse med gammelt utstyr?

Wasimzahid skriver i en kommentar: «Jeg vil gjerne se resultatet. Hvor publiserer du? Forteller du også hvordan du gikk frem?». Denne kommentaren ble frøet til dette innlegget.

Det finnes utallige gode forklaringer (tutorials) hvis man søker etter dette. Noen overfladiske og andre svært detaljerte. Jeg har selv laget noen timelapse-videoer i mitt liv. Med mobiltelefonen, GoPro Hero-kamera og digitalt speilrefleks-kamera. Noen av dem har jeg vært mer heldig med enn andre. Men siden Wasimzahid lurte på hvordan jeg gikk frem så tenkte jeg å skrive om denne spesifikke timelapsen jeg hadde satt opp kameraet til å ta bilder til.

Min egen utfordring

Utfordringen til meg selv var å ta i bruk et gammelt kamera jeg har liggende med kitobjektivet. I hovedrollen er altså Canon EOS 350D fra 2006 (tror jeg) og kit-objektivet som fulgte med.

Jeg har flere grunner til å ta i bruk nettopp dette kameraet. Den første er at jeg ikke er så redd for dette kameraet. Verdien i kroner og øre er ikke så stor (selv om det for min slanke lommebok kostet flesk den gangen jeg kjøpte det). Så jeg følte det var innen for mine grenser å la kameraet stå igjen alene uten at jeg var i umiddelbar nærhet.

Nå kan jeg legge til at jeg bor i utkanten av et boligstrøk og at jeg satte kameraet ca. 20 meter fra husveggen i et buskas mellom huset og et jorde. Et sted hvor det ikke ferdes folk. Så det var ikke noe behov for at jeg skulle være der de ca. 3 timene det tok å ta alle bildene (før batteriene var tomme).

En annen grunn var at jeg kjenner og føler på det med antall eksponeringen et kamera tar (jeg ville lett fått rekkeviddeangst om jeg eide en EL-bil). Men med dette kameraet så er jeg ikke så bekymret lenger.

Den siste grunnen var at lokalavisa meldte at det skulle bli virkelig dårlig vær denne dagen. Så jeg håpte jeg kunne ta bilder av noen dramatiske skyer før regnet tok fatt. Men lokalavisa tok grundig feil og det ble ikke noe dårlig vær.

Fremgangsmåte – forberedelser

Strøm (hvor mange bilder man kan ta før batteriet er tomt) er viktig. Jeg ønsket å få tatt flest mulig bilder. Derfor er strømsparing viktig. Jeg skrudde blant annet av visningen av bilde etter at det er tatt. For LCD-skjermen på baksiden av kameraet er i dette tilfellet en stor strømtyv.

Kamerautløser

Enkelte kameraer har timelapse-funksjon innebygget. Det har ikke mitt gamle kamera. Dermed har man to valg: å trykke på utløseren selv med jevne mellomrom eller få en annen dings til å gjøre det for en. I mitt tilfelle har jeg en slik timer/fjernkontroll som fikser det for meg.

JJC TM-C
Med denne så bestemte jeg at den skulle får kameraet til å ta bilde hvert 10. sekund.

Bildestørrelse

Jeg stilte kameraet inn til å ta bilder i kun JPG-filformat og i middels/fin kvalitet. Dette fordi jeg var redd minnekortet kom til å bli fullt før batteriet ble tomt. Jeg ser nå i etterkant at jeg fint kunne valgt full kvalitet og tatt bildene i RAW-filformat istedet. En erfaring rikere med andre ord.

Fremgangsmåte – bilder

Følgende gjorde jeg når jeg skulle ta bilder:

  • Kamera på et kamerastativ
  • Valgte program AV (blender modus)
  • Valgte blenderåpning f.16
  • Tok et bilde for å se hvilken lukkerhastighet kameraet valgte for meg
  • Valge manuel modus (M)
  • Stilte kameraet til f.16 og lukkerhastighet på 250
  • Tok et nytt bilde for å kontrollere

Årsaken til at jeg valgte manuell modus er at da taes alle bilder med samme innstilling og man unngår «flickering» mellom bildene om lyset skulle endre seg. Jeg ser i ettertid at alle bildene ble noe undereksponert pga at lyset endret seg rett etter at jeg leste av lukkerhastigheten. Noe jeg lett kunne ha endret på om jeg hadde tatt bildene i RAW.

Slik ble kameraet satt i gang og det tok bilder i nesten 4 timer før batteriene var tomme. Ja, jeg skriver batteriene. For om du ser på bildet en gang til så ser du at jeg har satt på et ekstra batterigrep på kameraet. I dette er det plass til to batterier fremfor 1 batteri.

Fremgangsmåte – etterbehandling

Jeg har ikke valgt noen dyr eller avansert metode for å sy sammen bildene til en video. Jeg har brukt gratis programvare. I dette tilfellet brukte jeg et program som heter VirtualDub. Første gang jeg tester det programmet, men det er steget opp fra Windows Movie Maker (for de som ikke har noe annet).

Resultatet

Etter å ha lekt meg med litt innstillinger i VirtualDub så lastet jeg opp denne «ferdige» videoen til Youtube

En kommentar om “Timelapse – en liten utfordring for meg selv

Legg igjen en kommentar

