I Hamar vi fått et nytt torg. En samlingsplass for byens borgere, ja og dere som kommer fra periferien da (Stange, Ringsaker, Løten osv) der hvor vi skal kunne samles.

I forkant av selve byggingen av torget så ble byens innbyggere spurt hva de kunne tenke seg av et slikt torg. Hva bør et torg og en samlingsplass bestå av?

En stor andel sa og tegnet vannlek og skøyteis. Det skal sies at det også ble tegnet sjømonster, Apple store og kebabsjappe. Det er ingen hemmelighet at denne andelen av byens borgere var barn og unge. De samme menneskene som skal bruke dette torget i mange år fremover og kanskje en gang i tiden kan si at de var med på å forme det torget som deres egen barn leker på.

Vannlek om sommeren og skyøteis om vinteren er to idéer som er i tråd med kommunens satsningsområder. Ja det er ikke slik at Hamar kommune skal bestå av kun vannlek og skøyteis, men det er i tråd med kommunens ønske om å satse på de unge. Så hvis de unge ønsker seg lek og moro, så hvorfor ikke legge til rette for det?

Artiktektene tok med seg idéen videre. Det ble riktignok ikke sjømonster, Apple Store eller kebab på torget. Men det ble vannlek og skøyteis pakket inn i et amfi. Et sted hvor store og små kan samles.

Da er det morsom å lese sure gubber med prostatisme skrive leserinnlegg i lokalavisa, ringe inn for å få plass i en liten notis på baksiden av lokalavisa eller skriver klagende innlegg på Facebook. Ja jeg kaller de for gubber for jeg kan ikke se for meg at de er småbarnsfedre. De har antakeligvis ikke barnebarn heller. Skulle de ha noe slikt så foreslår jeg at de ikke tar med barnebarna ned til torget og lar de leke i det de (gubbene altså) kaller for urinstrålen fra en mann med prostatisme.

Skulle du lure på hva prostatisme er så kan jeg sitere fra Norsk Helseinformatikk sine nettsider:

Vannlatingsvansker hos menn betegnes prostatisme på fagspråket. Tilstanden skyldes at prostatakjertelen som omkranser urinrøret, vokser etter som årene går. Kjertelen vil da klemme stadig mer rundt urinrøret.

Så hvorfor påstår jeg at gamle gubber som klager på vanntrykket i vannleken er utsatt for dårlig trykk i «snabelen» sin? Jeg viser til leserinnlegg i Hamar Arbeiderblad hvor vanntrykket i vannleken direkte ble sammenlignet med trykket hos en person med prostataproblemer.

Kommunens rådmann og ordføreren skrev en kronikk hvor de redgjør for hvorfor torget ble som det ble. Den kan du fint lese selv http://www.hamar.kommune.no/article36344-792.html

Jeg håper kronikken ble spikeren i kista for for de gamle gubbene (ja ikke bokstavelig talt da for de gamle gubbene). At vi slipper å sammenligne vanntrykket i vannleken med urinstråler.

Hvis du har kommet over sjokket over gamle gubbers eder og galle så kan jeg tipse om at tegningene som barna tegnet ligger på Flickr sammen med andre bilder https://www.flickr.com/photos/dreamhamar/

Selv om jeg tidligere har vært kritisk til Hamar kommunes pengeforbruk så applauderer jeg for det fantastisk fine torget.